Bevezethetik az Egységes Budapesti Bérletet

InfoRádió / MTI
2008. november 16. 14:44
Januártól bevezethetik az Egységes Budapesti Bérletet, amely a BKV, a Volánbusz és a MÁV Start összes vonalára, szolgáltatásaira érvényes lenne, így nem kell plusz jegyet venni a városhatáron belüli vasúti és Volán-járművek használatakor a BKV-bérlettel rendelkezőknek - mondta Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes.

A szocialista politikus közölte: egy általa benyújtott előterjesztés alapján hétfőn tárgyalja e kérdéskört a Főpolgármesteri Kabinet, és ezt követően a Fővárosi Közgyűlés meghozza majd a szükséges döntést.

Az új szabályozással gyakorlatilag megszűnik az önálló BKV-bérlet és megvalósul a bérletek Budapesten belüli egységessége. Az új bérlet a megszűnő Budapesti Egyesített Bérlet helyébe lép, illetve felváltja a BKV-bérletet.

Az egységes bérlet bevezetéséhez szükség lesz 929 millió forint fővárosi önkormányzati és 1,8 milliárd állami kompenzációra, az utasok pedig 1 százalékkal járulnak hozzá a költségekhez a bérletek megvásárlásakor.

A várhatóan 7,9 százalékkal dráguló BKV dolgozói bérlet 8.900 forintos árából 1 százalékot az új rendszer bevezetésére fordítanának. A dolgozói bérletek esetében 100, a tanulói, nyugdíjas és a kétheti bérletek esetében pedig 50 forintot, összességében várhatóan nettó 416 millió forintot az Egységes Budapesti Bérlet díjrészeként a BKV, majd átad a MÁV-nak és a Volánbusznak. A tervek szerint 2011-ig 3 százalékra növelik a lakossági díjrészt, s ezáltal, illetve a főváros maximum egymilliárd és az állam maximum kétmilliárd forint támogatásával elérhetik, hogy a Egységes Budapesti Bérlet-konstrukció a becslések szerint felerészben önfinanszírozó legyen.

Hagyó Miklós kifejtette, hogy a Fővárosi Önkormányzatnak az új bérlet bevezetésével, a jelenlegi Budapesti Egyesített Bérlet 2009-es finanszírozása helyett, 262 millió forinttal növekszik a finanszírozási szükséglete. Egyidejűleg azonban napi 17 ezer utazás a BKV-val párhuzamos Volán-buszokra tevődik át. Várható az is, hogy az új rendszerben napi 14 ezer budapesti, vasúti és Volán-utazás, illetve napi 85 ezer vasúti és 43 ezer Volán helyközi utazás válik olcsóbbá.

A változással az utasok számára igénybe vehető kapacitás bizonyos relációkban bővül, így csökkenhet a járatok zsúfoltsága és rövidülhet az eljutási idő. A főpolgármester-helyettes szerint Budapest és agglomerációja közlekedés-fejlesztésének egy sor lépését az Egységes Budapesti Bérlet bevezetése alapozhatja meg.