Nem dolgozik a Bamco, áll a 4-es metró építése

InfoRádió / MTI
2008. szeptember 29. 13:41
Leállt a munkával hétfő reggel a Bamco konzorcium, így nem dolgozik a Szent Gellért téri metróállomás, az Etele téri pajzsindító akna és néhány szellőző-alagút megépítésén - tájékoztatott a DBR Metró Projekt Igazgatóság. A Bamco a döntőbizottság határozatára hivatkozva azt közölte, hogy mintegy 13 millió eurót (plusz áfa) vár az építtetőtől.

A DBR közleménye szerint a külföldi alvállalkozó egy elszámolási vita miatt állította le a munkálatokat, úgy, hogy még "kárenyhítési kötelezettségének sem tett eleget, azaz más kivitelezők előrehaladását is akadályozza".

Egyelőre nem tudni, hogy mikor veszi fel újra az alvállalkozó a munkát, a tárgyalások folynak - tette hozzá az igazgatóság. A Bamco leállása a teljes projektet nem veszélyezteti, más alvállalkozók tovább dolgoznak a 4-es metró többi állomásán, és a Gellért téri megállón is folyik a munka, hisz annak néhány elemét mások építik.

A DBR álláspontja szerint a túlreagált lépésért, az ebből következő esetleges szerződésszegésért és az okozott károkért a teljes anyagi és jogi felelősséget a konzorciumnak kell vállalnia.

A francia, német, osztrák és magyar tagokból álló Bamco konzorcium az elmúlt másfél évben mintegy 150 többletköltség-követelést nyújtott be, 37 milliárd forintot kérve, míg az összes többi, csaknem 20 kivitelező együttesen is csak ennek töredékét. A beruházó megvizsgálta ezeket a követeléseket, amelyek közül mintegy 25 bizonyult jogos igénynek, összesen 1,6 milliárd forint értékben, ennek a kifizetése folyamatban van - olvasható a DBR közleményében.

A konzorcium hétfőn azt közölte az MTI-vel: a döntőbizottság június 25-én arra utasította a BKV-t, hogy a Bamco részére azonnal fizessen ki összességében mintegy 13 millió euró plusz áfa összeget.

Mint írták, a szerződés különleges feltételeivel ellentétben a BKV és Bamco között fennálló szerződést adminisztráló Eurometro elutasította a döntőbizottság által odaítélt összegek fizetésének leigazolását, ezzel a Bamco-nak jelentős kárt okozott. A konzorcium erre hivatkozva függesztette fel a munkát.

Klados Gusztáv, a DBR projektmenedzsere a múlt héten egy sajtótájékoztatón azt mondta, hogy ha a Bamco nem folytatja a Szent Gellért téri állomás építését, az kihathat az egész metróberuházásra, viszont a két fúrópajzs leállítása nem okoz ilyen problémát, vagyis a határidőket egyelőre nem módosítja.

Hozzátette: sok problémát okoz, hogy a külföldi cég nehezen alkalmazza a magyar jogrendet, ami eltér az angolszász jogrendszertől. Amennyiben nem sikerül megegyezni, bírósághoz fordulnak - közölte.