A kétszer két sávos út 26,5 kilométer hosszú, így az elkerülő teljes hossza megközelíti a 80 kilométert. A keleti szektor kiépítésével összekapcsolták az M1-es, az M5-ös, az M6-os, az M7-es és az M3-as sztrádákat.
A szakasz átadásától budapesti forgalom és a légszennyezettség csökkenését remélik. Szakértők szerint ugyanis több ezer kamion fogja elkerülni a Hungária körutat. Az új szakaszt nem aszfalttal, hanem betonnal borították, ugyanis ez tartósabb.
A keleti szektor átadása egy évet csúszott, mert elhúzódtak a kisajátítási eljárások - több mint 15 ezer ingatlantulajdonossal kellett megegyezni 440 hektárnyi terület átadásáról.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az átadó ünnepségen azt mondta: Baross Gábor minisztersége óta nem fejlődött ilyen ütemben a közlekedés Magyarországon.
Az elmúlt hat évben Magyarországon megduplázódott a gyorsforgalmi utak hossza - emelte ki a kormányfő. Hozzátette: ez hozzájárult ahhoz, hogy Észak- és Kelet-Magyarország is bekapcsolódjon a gazdaság vérkeringésébe, "így ma Borsodból akár Portugáliáig lehet haladni autópályán".
{{keretes_cim}}
A Közlekedéstudományi Intézet tagozatvezetője szerint a 10-es és a 11-es útról Budapest irányába tartó autósok többsége nem hajt majd fel az M0-ás autópályára, ha el akarja kerülni a fővárost. Berényi János azt mondta: a körgyűrű nyugati szektora nélkül túl nagy a kerülő, így jobban megéri majd nekik a budai településeken keresztül megközelíteni az M1-es, vagy M7-es autópályát.
Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere a központi régió gazdasági fontosságát hangoztatta beszédében, kiemelve, hogy a nemzeti termék egyharmada itt termelődik, az adóbefizetéseknek pedig közel fele származik innen. Úgy vélte, hogy az M0-ás most átadott szakasza annyi beruházót vonz, hogy a többlet adóból gyorsan megtérül a beruházás.
Az új körgyűrű szakasz 20 százalékkal csökkenti a városba tartó utak - főleg a Szentendrei és a Váci út - forgalmát, és a jövő év első napjától kitiltják a 12 tonnánál nehezebb járműveket a Hungária körgyűrűről - jelentette ki a főpolgármester.
A teljes M0-as keleti szakasz előkészítése és kivitelezése 350 millió euróba kerül, ebből 285 millió az unió kohéziós alapjából származik. A most átadott szakasz kivitelezési költsége nettó 49 milliárd forintot tett ki, a még fel nem használt támogatásból épül meg az M0-ás és Gödöllő közti M31 számú 12,4 kilométeres átkötés, amely várhatóan két év múlva készül el.
Hanganyag: Litauszky Balázs és Nagy Tamás