Átadták az M0-ás körgyűrű újabb szakaszát - képek

Infostart
2008. szeptember 16. 14:35
Átadták az M0-ás körgyűrű keleti szektorának a 4-es számú főút és az M3-as autópálya közötti szakaszát, amelyet délután két órakor megnyitottak a forgalom előtt.

A kétszer két sávos út 26,5 kilométer hosszú, így az elkerülő teljes hossza megközelíti a 80 kilométert. A keleti szektor kiépítésével összekapcsolták az M1-es, az M5-ös, az M6-os, az M7-es és az M3-as sztrádákat.

A szakasz átadásától budapesti forgalom és a légszennyezettség csökkenését remélik. Szakértők szerint ugyanis több ezer kamion fogja elkerülni a Hungária körutat. Az új szakaszt nem aszfalttal, hanem betonnal borították, ugyanis ez tartósabb.

A keleti szektor átadása egy évet csúszott, mert elhúzódtak a kisajátítási eljárások - több mint 15 ezer ingatlantulajdonossal kellett megegyezni 440 hektárnyi terület átadásáról.

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az átadó ünnepségen azt mondta: Baross Gábor minisztersége óta nem fejlődött ilyen ütemben a közlekedés Magyarországon.

Az elmúlt hat évben Magyarországon megduplázódott a gyorsforgalmi utak hossza - emelte ki a kormányfő. Hozzátette: ez hozzájárult ahhoz, hogy Észak- és Kelet-Magyarország is bekapcsolódjon a gazdaság vérkeringésébe, "így ma Borsodból akár Portugáliáig lehet haladni autópályán".

{{keretes_cim}}

A Közlekedéstudományi Intézet tagozatvezetője szerint a 10-es és a 11-es útról Budapest irányába tartó autósok többsége nem hajt majd fel az M0-ás autópályára, ha el akarja kerülni a fővárost. Berényi János azt mondta: a körgyűrű nyugati szektora nélkül túl nagy a kerülő, így jobban megéri majd nekik a budai településeken keresztül megközelíteni az M1-es, vagy M7-es autópályát.

Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere a központi régió gazdasági fontosságát hangoztatta beszédében, kiemelve, hogy a nemzeti termék egyharmada itt termelődik, az adóbefizetéseknek pedig közel fele származik innen. Úgy vélte, hogy az M0-ás most átadott szakasza annyi beruházót vonz, hogy a többlet adóból gyorsan megtérül a beruházás.

Az új körgyűrű szakasz 20 százalékkal csökkenti a városba tartó utak - főleg a Szentendrei és a Váci út - forgalmát, és a jövő év első napjától kitiltják a 12 tonnánál nehezebb járműveket a Hungária körgyűrűről - jelentette ki a főpolgármester.

A teljes M0-as keleti szakasz előkészítése és kivitelezése 350 millió euróba kerül, ebből 285 millió az unió kohéziós alapjából származik. A most átadott szakasz kivitelezési költsége nettó 49 milliárd forintot tett ki, a még fel nem használt támogatásból épül meg az M0-ás és Gödöllő közti M31 számú 12,4 kilométeres átkötés, amely várhatóan két év múlva készül el.

Hanganyag: Litauszky Balázs és Nagy Tamás


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Berényi János, a Közlekedéstudományi Intézet tagozatvezetõje 1. rész
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Berényi János, a Közlekedéstudományi Intézet tagozatvezetõje 2. rész
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást