Miért fekete-fehér az új budapesti metró? - Nézze meg!

InfoRádió / MTI
2008. szeptember 5. 22:27
Az Alstom cég lengyelországi gyárában bemutatták a leendő budapesti metrószerelvények első példányát. Az új kocsik fekete-fehérek, formatervezőjüket a fővárosi kisföldalatti ihlette meg. A Metropolis nevű szerelvény a világ számos városában teljesít szolgálatot, többnyire színesben. Összeállításunkban megnézheti, milyenek lesznek a budapesti metrókocsik, és milyenek a szerelvények, ha vidám színekben pompáznak.

Bemutatták a Budapestre érkező első új metrószerelvényt pénteken a szállító Alstom cég

lengyelországi gyáregységében. Az eseményen készült fotók ide kattintva megtekinthetők.

A chorzowi gyárban Demszky Gábor főpolgármester elmondta: az első szerelvény októberben érkezik Budapestre, ahol eleinte éjszakánként fogják tesztelni, és ha minden optimálisan alakul, 2009 februárjában üzembe helyezhetik a 2-es vonalon. Hozzátette: néhány hónapig egyszerre fognak közlekedni a régi és az új metrókocsik, míg 2009. októberére várhatóan megérkezik az összes új szerelvény.

A 4-es metró kocsijaival kapcsolatban - amelyeket szintén az Alstom gyárt és szállít - Demszky Gábor kifejtette: ha olyan állapotban lesz a pálya, 2010 márciusában üzembe helyezhetik az első szerelvényt, augusztusra pedig a tervek szerint az összes megérkezik.

A metrószerelvények paramétereivel kapcsolatban közölte: a 4-es vonalon automata vezérlésűek lesznek a kocsik, míg a 2-esen - csakúgy, mint eddig - vezető fog irányítani. A 4-es (zöld) vonalon közlekedő szerelvények 80 kilométer/órával tudnak majd haladni, a 2-es szerelvényeinek legnagyobb sebessége 70 kilométer/óra lesz. Mind a két vonalon légkondicionált, vizuális és hangos utastájékoztatással ellátott kocsikban utazhatnak majd a fővárosban közlekedők - fűzte hozzá Demszky Gábor.

Más városokban színesek az Alstom metrói. Chílében piros, Barcelonában fehér és piros, Sao Paulo-ban ezüstmetál, Buenos Aires-ben pedig sárga és szürke.

A világon minden negyedik metrószerelvényt az Alstom gyártja - hangsúlyozta Demszky Gábor. Arra is kitért: várják, hogy jövő januárban a Nemzeti Közlekedési Hatóság kiadja a megfelelő engedélyeket, hogy közlekedhessenek a szerelvények Budapesten. Viták azonban még vannak a hatósággal - jegyezte meg.

Ezzel kapcsolatban - újságírói kérdésekre reagálva - elmondta: mintegy 6 hónapos késésben van a metrószerelvények szállítása, arról azonban még folyik a vita, hogy ennek mi az oka. Az Alstom szerint a közlekedési hatóság késve adta ki az engedélyt a prototípusra. Az esetleges kötbér összegéről nem esett szó, a felek úgy fogalmaztak: "keresni kell a kompromisszumokat".

Az Alstom 2006 májusában írta alá a budapesti 2-es és a most épülő 4-es metróvonal új szerelvényeinek gyártására és szállítására vonatkozó szerződéseket. Az összesen 65 milliárd forintért vásárolt 37 metrószerelvényből a 2-es metróra szánt 22 járművet 2008 májusától egy éven keresztül szállították volna.

Az Alstom azonban tavaly júliusban jelezte, hogy az előzetes típusengedély késedelmes beszerzése miatt hónapokat csúszik a szállítás. A BKV emiatt mintegy 13 millió euró kötbért igényelt az Alstomtól. A cég vitatta a kötbér jogosságát, egyidejűleg kezdeményezte a projekt csaknem egy évvel való meghosszabbítását, amiért csaknem 15 millió eurós többletköltség-igényt jelentett be.

{{keretes_cim}}

Az Alstom 70 éve gyárt metrószerelvényeket; a második legnagyobb metrókocsi-építő a világon. Gyártott szerelvényt például Sanghaj, Barcelona, Szingapúr és Varsó számára, azonban a metrón kívül vonatgyártása is jelentős. Nevéhez fűződik például a híres francia nagysebességű vonat, a TGV. Az Alstom csoport Magyarországon mintegy 430 alkalmazottat foglalkoztat; az Alstom Hungária Zrt. 2007/2008-as üzleti évben elért árbevétele - tájékoztatásuk szerint - meghaladta a 30,9 millió eurót.