Részben privatizálná a BKV-t az új vezérigazgató

InfoRádió / MTI
2008. augusztus 28. 18:39
Holdinggá alakítaná a BKV-t a társaság új vezérigazgatója, majd részben magánkézbe adná az alaptevékenységet végző leányvállalatokat. Ez Kocsis István vezérigazgatói pályázatából derül ki, amelyet közzétett az interneten.

A szerdán öt évre a BKV vezérigazgatójának megválasztott Kocsis István azt írta a pályázatában: meg kell őrizni a Fővárosi Önkormányzat többségi tulajdonát, de lehetőséget kell biztosítani kisebbségi tulajdonszerzésre a fővárosi kerületeknek, illetve a közforgalmi szállításban résztvevő magántulajdonosoknak.

A dokumentum (melyet ezen a linken, illetve ezen is elérhet pdf formátumban, a "download now" gombra kattintva) szerint fontos az állami tulajdon más területeken már bevált holdingstruktúra kialakítása, ami felváltaná a jelenlegi, erősen centralizált szervezetet. Ebben a felállásban a holdingközpont feladata az egész holdingszervezet irányítása, a szolgáltatási szerződések teljesítése és a leányvállalatok fölötti, általában többségi tulajdonosi ellenőrzés.

A vezérigazgató tervei szerint a holdingot az alaptevékenységet végző, úgynevezett értékteremtő leányvállalatok alkotnák. Ezek a BKV Metró Zrt., a BKV Autóbusz Zrt., a BKV Villamos Zrt., a BKV HÉV Zrt., a BKV Turisztikai Zrt., a BKV Karbantartó Zrt., a BKV Adósságkezelő Zrt. és a BKV holding tulajdonában levő ingatlanalap vagy alapok.

A leányvállalatok működésének zavartalansága érdekében a kisebbségi tulajdonosok döntően pénzügyi befektetők legyenek. Ezek belépése a finanszírozási problémák megoldásában is segíthet. A leányvállalatok a működésükhöz szükséges eszközöket apport útján kapják meg.

Kocsis István a BKV HÉV Zrt. jövőbeni működtetését a MÁV Start Zrt.-vel közösen képzeli el. Ez biztosíthatja a jegyértékesítés összehangolását és a közös pályahasználatot is.

A BKV Turisztikai Zrt. létrehozásáról a vezérigazgató azt írta: ebben az esetben elképzelhető a BKV Zrt. kisebbségi tulajdonlása is, mert valószínűleg ebbe az ágazatba a többinél könnyebben lehet külső forrásokat bevonni. E leányvállalatba kerülne a Budavári sikló, a Libegő, a Fogaskerekű, a kis földalatti, a városnéző buszok és a dunai hajózás eszközrendszere.

A cégvezető meg fogja vizsgálni, milyen szerepet tölthet be a hajózás a főváros és az agglomerációs települések közlekedésében. Úgy véli, ennek időszerűségét a tulajdonos által tervezett hídfelújítási program is alátámasztja.

Kocsis István hangsúlyozta: létezik néhány, a működés szempontjából lényeges rövid távú feladat is, melyeket még 2008-ban meg kell oldani, például elő kell készíteni a 2009. évi tarifaemelésre vonatkozó javaslatot.