"A hírnév nem 15 percig, hanem 15 hónapig tart"

Infostart
2008. július 30. 08:13
Andy Warhol amerikai képzőművész 1968-ban azt mondta: "a jövőben mindenki világhírű lehet 15 perc erejéig". Egy reklámszakember azonban most azt állítja, ennél jóval tovább is tarthat az áhított reflektorfény csillogása.

F(T)=B + P(1/10 T1 + ½ T2) - ez a hírnév egyenlete, legalábbis Mark Borkowski pr-tanácsadó szerint. A formulából ki lehet számítani, hogy egy sztár karrierje meddig tart. Szerinte Warhol 40 évvel ezelőtti megállapítása ma már nem teljesen helytálló, mivel azok, akik a rivaldafénybe kerülnek nem csak 15 percig, de akár 15 hónapig is ott maradhatnak.

Úgy véli: minden általa megvizsgált hírességnél meglepően hasonló módon csökkent egy idő után a hírnév, és ez megmagyarázza azt is, hogy a valóság show-kban feltűnt és sztárrá vált emberek miért tűnnek el másfél év után, ha nem tesznek mást, mint hogy a dicsfényben fürödnek.

A szakértő egyenletével azt lehet mérni, hogyan csökken az illető sztár hírneve - szerinte ezzel nagy segítséget ad a bulvárújságíróknak, akik kiszámíthatják, hogy mikor kell felkavarni az állóvizet, és visszahelyezni a kiszemelt hírességet a rivaldafénybe.

Borkowski, akinek ebben a témában jelent meg legújabb könyve, bevallotta, az volt a célja, hogy megválaszolja a kérdést: tényleg bárki szerezhet magának 15 perc hírnevet?

"A válasz az, hogy Warholnak félig igaza volt: tényleg bárki lehet híres, főleg akkor, ha megvan arra a képessége, hogy tehetségét pénzre váltsa. De a hírnév nem 15 percig, hanem 15 hónapig tart" - állítja a pr-szakértő.

Az egyenletben szereplő F a hírnév szintjét, a T pedig a 3 hónapig tartó időt jelöli. A T1 a három hónap, a T2 a hat hónap után eltelt időt határozza meg. A B betű a hírnév alapszintje, amit az után kapunk, hogy meghatároztuk a hírnév szintjét egy évvel annak csúcsa előtt. Ez alapján George Clooney száma óriási lenne, míg egy valóság show sztárjának értéke a nullához közelítene.

Végül pedig a képletben szereplő P betű az illető hírnevének az alapszint feletti emelkedését jelenti, aminek köszönhetően hosszú időre bekerül a köztudatba.