Diszkrimináció vagy nemzeti protekcionizmus a megállapodás a fuvarozókkal

Infostart
2008. június 26. 15:24
Diszkriminatívnak tartja a fuvarozóknak ígért kedvezményeket a Levegő Munkacsoport. A szervezet környezeti irodavezetője szerint ezek után tízszer annyi kárt fognak okozni a teherautók, mint eddig. A fuvarozók képviselője viszont úgy véli, a megállapodás a nemzeti protekcionizmus eszköze.

Diszkriminatívak és igazságtalanok a társadalom más rétegeivel szemben azok a kedvezmények, illetve támogatások, amiket a kormány nyújt a fuvarozóknak - állítja a Levegő Munkacsoport.

Lenkei Péter, a szervezet környezeti irodavezetője hozzátette: nem értik, miért nem a pékek, kertészek vagy fodrászok kaptak hasonló támogatást. Úgy látják, a kormány engedett egy szűk lobbicsoport nyomásának ahelyett, hogy a társadalom és a nemzetgazdaság érdekeit tartotta volna szem előtt.

Ugyanis rendkívül környezetszennyező ágazat kapott kedvezményt - mondta el az InfoRádiónak az irodavezető. Ez az ágazat ráadásul már eddig is hatalmas állami támogatásokban részesült, így sokkal nagyobb mértékben fejlődött az előző években, mint bármelyik másik - érvelt Lenkei Péter.

Így most tovább fog nőni a környezetszennyezés - vélekedett a Levegő Munkacsoport irodavezetője, aki kifejtette: a közúti fuvarozás eddig évente 700 és 1000 milliárd forint közötti környezeti kárt okozott, de ez most a tízszeresére növekedhet.

Az újabb támogatás következtében ugyanis tovább fog nőni a tehergépjárművek száma, és csökken a vasút szerepe, míg Nyugat-Európában ennek pontosan az ellenkezője megy végbe - mutatott rá Lenkei Péter.Nemzeti protekcionizmus?

Úgy gondolom, hogy a pozitív diszkrimináció mindenhol megengedett az Európai Unióba is - kommentálta az InfoRádiónak a kormány és a fuvarozók közti megállapodást a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára.

Peredi Péter hozzátette: a megugrott üzemanyagárak miatt valamennyi, általa "többé-kevésbé ismert" uniós ország segíti a szerinte a nemzetgazdasághoz hozzájáruló közúti fuvarozást.

Nem hiszem, hogy meglehetnénk anélkül a szolgáltatás nélkül, amelyet a közúti fuvarozás végez - fejtette ki a főtitkár. Ennek a feltételrendszere meglehetősen szigorú, még környezetvédelmi szempontból is. Az egyetlen dolog, amit kaptunk a kormánytól - mondta -, az a tíz forintos jövedékiadó-kedvezmény, ami az uniós minimum és a hazai üzemanyagár között van.

Arra a riporteri megjegyzésre, hogy emellett szakképzési hozzájárulást is kapnak és a gépjárműadót is visszaigényelhetik, Peredi Péter úgy válaszolt: az a 800 millió liter üzemanyag, amit elhasználnak évente, a tízforintos kedvezménnyel számolva 8 milliárd forintot jelent.

Ez nem sok - vélekedett a főtitkár. Megjegyezte: fontosabb, hogy ne a lakosságnak kelljen mindezt megfizetnie amiatt, hogy az beépül a szolgáltatások árába.

Peredi Péter szerint szükség van az ilyen jellegű nemzeti protekcionizmusra, mivel érdekes helyzetet teremtene, ha a magyar fuvarozók kikopnának a piacról, és helyettük román, cseh vagy épp szlovák cégek kamionjai lepnék el az utakat.

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök szerdán közölte: a kormány 7-8 milliárd forintos tehercsökkentési programmal segíti a közúti fuvarozókat.

Hanganyag: Nagy Tamás


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Lenkei Péter
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Peredi Péter
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást