A kormány és a fuvarozók aláírták a megállapodást

InfoRádió / MTI
2008. június 25. 12:48
A kormány és a fuvarozói érdekképviseletek aláírták azt a megállapodást, amely a közlekedési szolgáltatók megromlott versenyhelyzetének javítását, illetve az ágazat működőképességének fenntarthatóságát célozza - jelentette be Gyurcsány Ferenc kormányfő. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke példaértékűnek nevezte a megállapodást, amely nemcsak a kialakult válsághelyzet kezelésére jött létre, de a fuvarozók versenyképességének javítását is célozza.

A miniszterelnök közölte: a kormány egy 7-8 milliárd forintos tehercsökkentési programban partner. Gyurcsány Ferenc hozzátette: a fuvarozók terhei abban az esetben is csökkennek, ha az Európai Unió visszautasítja Magyarország derogációs kérelmét az üzemanyag jövedéki adójának csökkentésére. Ebben az esetben a kormány más módon mérsékli a fuvarozók terheit.

A sajtótájékoztatón kiosztott írásos tájékoztató szerint az Európai Unió döntése a fuvarozók tehervállalása szempontjából semleges, de egy esetleges pozitív döntés technikailag egyszerűsítené a kormány teendőit és kevesebb bürokráciát igényelne.

Gyurcsány Ferenc hangsúlyozta: a megállapodás megoldást nyújthat annak a régi problémának a kezelésére, hogy egyre kevesebb ember rendelkezik tehergépkocsi-vezetői jogosítvánnyal. Az egyszeri képzéstámogatási program mellett, kiegészítő képzések támogatására is lehetőség nyílik, illetve a fuvarozó vállalkozások a szakképesítési hozzájárulás összegét is visszatarthatják abban az esetben, ha az összeget C és D kategóriás járművezetői képzésre fordítja.

Az üzemanyag árának növekedése kapcsán a miniszterelnök elmondta: az ár alakulására a kormánynak nincs ráhatása és emellett a növekvő költségeket a fuvarozók sem tudják áthárítani a megrendelőkre.

Adóvisszatérítés, kevésbé szigorú korlátozások

Az írásos tájékoztatás szerint a derogációs kérelem elfogadása esetén az úgynevezett álló pótkocsik után befizetett adónak megfelelő összeg, valamint a Magyarországon műszakilag lehetséges, de nem kihasználható tömeg utáni adónak megfelelő összeg visszatérítésére nyílik lehetőség.

Amennyiben az EU elutasítja a derogációs kérelmet, úgy az útkímélő tengellyel ellátott járművek után befizetett gépjárműadó egy részének megfelelő összeg visszaigénylésére nyílhat mód, illetve a vagyonszerzési illeték is csökkenne az 5.000 köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú motorral szerelt gépkocsikra.

A megállapodás érinti a nehéz tehergépkocsik hétvégi forgalomkorlátozását is: a kormány vállalta, hogy rugalmasabbá teszi a fennálló rendszert. Ennek fontos része, hogy a nemzetközi fuvarokból hazaérkező járművek a korlátozás időtartama alatt is eljuthatnak telephelyükre.

A bírságrendelet felülvizsgálatáról is szó esik a megállapodásban, egy igazságosabb rendszer kialakításáért. A bírságnak a vétkest kell sújtania, a visszatartó erő megőrzése mellett nem lehet a vállalkozást ellehetetleníteni, illetve egyértelművé kell tenni a járművisszatartás szabályait.

Továbbra is párbeszédet folytatnak a közlekedési hatósági bírságok mérséklése érdekében, a környezetvédelmi célú járműberuházások támogatására indítandó rendszer bevezetése ügyében, valamint egy speciális, a fuvarpiaci árakat figyelő monitoring rendszer bevezetésének kérdésében.

A Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára azt mondta: a megállapodás megkötését nagyban segítette a kormány konstruktív hozzáállása. Dittel Gábor hozzátette, hogy a munka csak most kezdődik, hiszen ki kell dolgozni azokat a - fuvarozókat versenyképességét érintő - javaslatokat is, amelyek törvénymódosítást igényelnek és várhatóan 2009-ben lépnek hatályba.

A Levegő Munkacsoport elibázottnak és a társadalom többi tagjával szemben diszkriminatívnak minősítette a kormány döntését, miszerint adó és egyéb kedvezményekkel segíti a fuvarozókat. Az erről szóló közleményt szerdán juttatták el az MTI-nek.

A zöld szervezet szerint a közúti fuvarozás az egyik legsúlyosabban környezetszennyező gazdasági tevékenység és ez az ágazat már eddig is túlzott és egyre növekvő támogatásban részesült.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Dittel Gábor
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást