A közösségi közlekedés megszervezése nem az önkormányzatok, hanem az állam dolga - jelentette ki a Vasutas Települések Szövetségének elnöke az InfoRádióban. Csanádi István elmondta: 2007 decemberében tudták meg, hogy idén 38 vasúti szárnyvonalat szüntetnek meg, 12-t május elsejével, míg a többit az év végén.
A mezőhegyesi polgármester szerint nincs olyan épeszű településvezető, aki elvállalná egy ilyen, bezárásra ítélt szárnyvonal fenntartását, az önkormányzatok kétharmada ugyanis forráshiányos, így ez öngyilkos vállalkozás lenne.
Az érintett települések nem a szárnyvonalak működtetésére, hanem annak részfeladataira vállalkoznának: közmunkaprogramok keretén belül a vasúti pálya karbantartásában segédkeznének, megszerveznék az állomások mellékhelyiségeinek meszelését, tisztítását - közölte a Vasutas Települések Szövetségének elnöke.
Az érintett önkormányzatok egyelőre nem kaptak értesítést arról, hogy 12 szárnyvonal valóban megszűnik május 1-jétől, ezért Csanádi István abban bízik, hogy a döntést még átgondolják az illetékesek. A mezőhegyesi polgármester úgy tudja, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium még nem készült el a vonalbezárások hatástanulmányának értékelésével.
Ha egy ilyen horderejű döntést anélkül hoznak meg, hogy nem vizsgálják alaposan, milyen hatása van a helybeliek életére, az azt jelentené, hogy semmibe veszik az ott lakókat - mondta Csanádi István, aki nem tartja korrektnek, hogy még értesítést sem kaptak arról, mi fog történni. Az emberek egyelőre nem tudják, mivel közlekedhetnek a továbbiakban - fűzte hozzá a Vasutas Települések Szövetségének elnöke.
Még nincs végleges döntés
A 12, első körben megszűnő szárnyvonal esetében május 31-ig él a MÁV-START Zrt. szolgáltatói szerződése, így ezeken a szakaszokon a következő hónap végéig biztosan járnak még a vonatok - mondta az InfoRádiónak a vasúttársaság szóvivője.
Balogh-Fazekas Anita közölte: még tartanak az egyeztetések a 12 mellékvonal jövőjéről, egyelőre nincs végleges döntés, így nem lehet pontosan tudni, mi lesz a sorsuk.
Az egyeztetéseket nem a MÁV-START Zrt. koordinálja, így a vasúttársaság szóvivője a további 26, korábban bezárásra ítélt szárnyvonal jövőjéről sem tudott konkrétumokat elmondani.
Tájékoztatás nélkül
A Volán Egyesülés vezérigazgatója az InfoRádiónak elmondta: nem tudja, melyik a bezárásra váró 12 mellékvonal, így azt sem, hogyan oldható meg a forgalom átvétele. Saslics Elemér közölte: a cég egyelőre nem kapott tájékoztatást a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól az ügyben.
Bár a GKM 2007. novemberi közleményében az állt: "a vonatközlekedés jövőbeni kiváltására hivatott, új autóbusz menetrendek is már december 9-étől életbe lépnek", Saslics Elemér nem tudta megmondani, hogy felkészültek-e és elegendő kapacitással rendelkeznek-e az új utasok szállítására.
A Volán Egyesülés vezérigazgatója később hozzátette: a GKM közleményében írtak megfelelhetnek a valóságnak, mert lehetséges, hogy a vasútvonalak forgalomáttereléséért illetékesek ismerik a Volán-társaságok kapacitását.
Ha valóban át kell venniük a szolgáltatást, akkor járataik nem a vasútvonalakkal párhuzamosan haladnak majd, hanem a lehető legrövidebb útvonalon kapcsolják majd be hálózatukba a vonatállomásokat - fűzte hozzá Saslics Elemér.
Hanganyag: Hegedûs Zsuzsa