"A reklámnak minden körülmények között igaznak kell lennie"

Infostart
2008. április 14. 14:19
Az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára szerint a hirdetések szakértői ajánlásai általában hitelesek - legalábbis abban az értelemben, hogy a reklám nem hazudik, jóllehet előfordulhat, hogy díszletek között, színészekkel vették fel. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szakértője ugyankkor arról beszélt: mindennapossá váltak az olyan reklámok, amelyekben valamilyen függetlennek mondott szervezet, intézmény vagy szakember ajánlásával adnak el valamit, ezek egy része azonban hamis.

Mindennapossá váltak az olyan reklámok, amelyekben valamilyen függetlennek mondott szervezet, intézmény vagy szakember ajánlásával adnak el - jellemzően kozmetikai vagy háztartási - termékeket a gyártók. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület már több esetben is bebizonyította, hogy az adott reklámban szereplő ajánlás hamis - mondta az InfoRádiónak a szervezet szakértője.

Dömölki Lívia beszámolt arról az esetről, amikor egy hirdető a heidelbergi gyermekkórházra hivatkozva tett közzé egy listát, amelyen életveszélyes élelmiszer-adalékanyagok szerepeltek. Ekkor az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) megkérte németországi testvérszervezetét, hogy nézzen utána az ügynek, így kiderült, hogy az az intézmény egyáltalán nem folytat ilyen témájú kutatást.

Egy másik alkalommal egy narancsbőr elleni krémet vizsgáltak német kutatók oly módon, hogy 30 nőnek ezt, 30-nak pedig normál testápolót adtak, amit az önkéntesek két hónapig használtak. A tesztidőszak letelte után kiderült, hogy a két szer használói semmilyen különbséget nem tapasztaltak - magyarázta az OFE szakértője.

Kritikusnak kell lenni az olyan reklámokkal, amelyekben orvosok, szakértők hirdetnek egy-egy terméket, gyakran előfordul ugyanis, hogy ezek az emberek színészek, nem valós személyek - mondta Dömölki Lívia. A szakértő hozzáfűzte: érdemes óvatosnak lenni az olyan hirdetésekkel is, amelyek nagyarányú javulást, például a ráncok 70 százalékos csökkenését ígérik.

Legfontosabb, hogy igaz legyen

A reklámnak minden körülmények között igaznak kell lennie - jelentette ki az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára. Fazekas Ildikó hozzátette: ha a hirdetésben az hangzik el, hogy egy fogkrém a fogra ilyen vagy olyan hatása van, akkor nem az számít, hogy ezt melyik fogorvos állítja, hanem, hogy igaz-e az állítás.

A közelmúltban az élelmiszerekre vonatkozóan született uniós rendelet, amely kimondja, hogy e termékekkel kapcsolatban csak egészségügyi szervezetek ajánlását használhatják a hirdetők, egyes szakértőkét, orvosokét nem - közölte Fazekas Ildikó, hozzáfűzve: a gyógyszerreklámok esetében egyenesen tilos az egészségügyi szakemberek ajánlását közzétenni.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Dömölki Lívia
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Fazekas Ildikó
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást