Képriport: az '56-osok terén demonstrálnak a közúti fuvarozók

Infostart
2008. március 17. 12:16
A fővárosi behajtási engedélyrendszer idei módosítása ellen tiltakoznak a közúti fuvarozók Budapesten. Az '56-osok terére száz teherautó érkezett, de a forgalmat nem zavarják. Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes kommunikációs főtanácsadója szerint a főváros nem változtat a behajtási díjszabás koncepcióján. Horváth Éva hozzátette: a hét legnagyobb fuvarozói szervezet elfogadta a városvezetés döntését.

Száz teherautóval demonstrálnak a közúti fuvarozók a fővárosi behajtási engedélyrendszer idei módosítása ellen a Budapesten, az '56-osok terén.

A teherautók nem zavarják a forgalmat, éppen ezért az InfoRádió által megkérdezett több sofőr is úgy érzi, hogy nem érik el céljaikat a demonstrációval.

A fuvarozók azt nehezményezik, hogy a főváros úgy fogadta el 2007 végén a behajtási díjak tízszeres emelését, illetve a behajtási engedélyek kiadásának módosítását, hogy nem végeztek kellő szakmai elemzést, és nem mutatták be a módosítás társadalmi hatásait. Azt sem értik, hogy a főváros a módosítással miért nem várta meg, amíg elkészül az M0-s autópálya hiányzó, keleti szakasza, és miért nem tesz különbséget például a gépjárműtípusok között.

A "finomhangolás" megtörtént

A március 12-i, szerdai, utolsó egyeztetésen a rendelet eredeti szellemiségéhez hű "finomhangolás" jött létre a résztvevők között a rendelet módosításáról - tudatta korábbi közleményében Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes. Eszerint például a 7,5 tonnás tehergépjárművek az éves díjból 10 százalék kedvezményt kapnak, vagy az engedélyeket online is meg lehet vásárolni. Erről az érintett bizottságok jóváhagyása után a fővárosi közgyűlés dönt.

Az '56-osok terén megjelent fuvarozók azonban azt mondták, az ő nevükben nem tárgyalt senki. Ennek magyarázata, hogy hét fuvarozó érdekképviselet van, és amelyikkel a főváros tárgyalt, nem annyira érintett a kérdésben, hiszen viszonylag kevés, a fővároson rendszeresen áthaladó fuvarozót képvisel - tették hozzá.

Türelmi időt akarnak

Klinka László, a Közúti Fuvarozók Érdekvédelméért Nonprofit Kft. képviselője azt közölte: a behajtási szabályok újragondolását szeretnék elérni, és azt, hogy két hónapos türelmi időt szabjon meg a főváros. Úgy vélte: a magas büntetési tételek a fogyasztók érdekeit is sértik.

Hangsúlyozta: elfogadhatatlannak tartják a behajtási engedély rendszerét, mert életképtelenné teszi a vállalkozásokat. Véleménye szerint az engedélyeket - a korábbi gyakorlat szerint - nem rendszámra kellene kiadni, hogy a fuvarozó cég maga dönthesse el, hogy az adott munkát melyik teherautóval végezze.

Klinka László kifejtette, hogy a fuvarozók túl magasnak találják a sofőrök kötelező pihenő idejét ellenőrző tachográfos büntetési tételeket is, főleg úgy, hogy a városokon belül nincs biztosítva a parkolás lehetősége a teherautóknak.A legnagyobbakkal egyeztettek

Folyamatos volt a párbeszéd a fuvarozók érdekképviseleteivel tavaly november óta, a felek legutóbb a múlt szerdán találkoztak - tájékoztatta az InfoRádiót Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes kommunikációs főtanácsadója.

Horváth Éva hozzátette: a hét legnagyobb szervezet javaslatait beépítették a rendszerbe, a hétfőn a Felvonulási térre demonstrációt szervező Közúti Fuvarozók Érdekvédelméért Nonprofit Kft. azonban nem vette fel velük a kapcsolatot.

A kommunikációs főtanácsadó közölte: arról a tervezetről, amelybe beépítették a hét legnagyobb fuvarozói érdekképviselet javaslatait, még ebben a hónapban dönt a közgyűlés. Horváth Éva hangsúlyozta: készek voltak a kompromisszumra, és olyan megoldásokat alakítottak ki az érdekvédelmi szervezetekkel, amelyek előnyösek a fuvarozók számára, ám alapjaiban nem változtatták meg az eredeti koncepciót.

Itt jobb, ott rosszabb

A főváros levegőjébe kerülő káros anyagok 40 százalékát tehergépkocsik bocsátják ki; ha engedünk, az azt jelentené, hogy nem a budapestiek érdekeit tartjuk szem előtt - jelentette ki Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes kommunikációs főtanácsadója.

A Közúti Fuvarozók Érdekvédelméért Nonprofit Kft. képviselője szerint nem csökkenti a környezetterhelést az, hogy az áthaladó forgalmat a Kerepesi útra és a Hungária körútra korlátozzák, az intézkedés hatására a városnak ez a része lesz szennyezettebb.

Horváth Éva erre úgy reagált: valahol addig is járniuk kell a teherautóknak, amíg nem készül el az M0-s keleti szakasza. Fontos azonban - tette hozzá -, hogy kevesebb legyen a dugó a belvárosban, és csökkenjen a légszennyezettség a kiemelt útszakaszokon.

Hagyó Miklós kommunikációs főtanácsadója hozzáfűzte: a környezetkímélőbb, Euro 4-es vagy Euro 5-ös minősítésű motorral hajtott teherautók kedvezményt kapnak a behajtási díjból.

Hanganyag: Sigmond Árpád


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Horváth Éva
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást