eur:
394.19
usd:
368.49
bux:
66376.55
2024. április 24. szerda György

A hülyeség emlékműve lehet a beruházás

Napi 47 millió forint mínusz - ez lenne az egyenlege a BKV-nak, ha az alagútépítés megállna a Fővám térnél a Figyelő szerint. A késésbe csúszott állomásépítő ugyanis napi 3 millió forint kötbért fizetne a BKV-nak, a társaság viszont napi 50 millió forintos állásköltséget térítene az alagútfúró társaságnak. A két kivitelező társaság vezetője-tulajdonosa ugyanaz: a francia Vinci Construction.

Az előnytelenül megkötött metrószerződések szerint ugyanis augusztustól napi 50 millió forint kötbért kellene fizetnie az alagútfúró Bamco konzorciumnak, ha a pajzsok a félkész metróállomás miatt várakozásra kényszerülnének - írja a Figyelő című hetilap.

Az állomásépítő Hídépítő Rt - amelynek tulajdonosa azonos a Bamco többségi tulajdonosával - nyugodtan késhet, ők csak napi 3 millió forintos kötbérre kötelezettek.

A jelenlegi szerződések alapján egy Fővám téri leállás esetén - a tervek szerint augusztusban ér oda a fúrópajzs -, a francia Vinci-csoport egyik zsebéből ugyan fizetne napi 3 millió forintot az állomásépítés késése miatt, a másik zsebét viszont teletömné a BKV napi 50 millió forinttal a pajzsok állásköltségeként.

Szakértők szerint ebben a helyzetben a francia cégcsoport nyeregben van, a főváros és a BKV pedig futhat a pénze után.

A Hídépítő Rt. néhány héttel ezelőtt jelentette be a főváros vezetésének, hogy technikai okok miatt egy évet késik a Fővám téri megálló építésével.

A cég képviselői azóta is hallgatnak, Demszky Gábor főpolgármester viszont többször kijelentette, hogy a késést nem fogadják el, hanem várhatóan szerződést bontanak.

A DBR Metró Projektigazgatóságtól származó információk szerint a Fővám téri gödröt idén nem mélyítik tovább, így augusztusban akadálytalanul áthaladhatnak alatta a fúrópajzsok, és elhárul az állásköltség kifizetésének a veszélye.

Az állomást pedig 2009-2010-ben fejezik be vagy a Hídépítővel, vagy pedig egy másik kivitelező társasággal. Ha az utóbbi megoldást választja a főváros, akkor nagy valószínűséggel tovább növekednek a metróépítés költségei.

Az InfoRádió megkereste Gulyás Lászlót, aki a szerződéskötések idején a DBR Metró Projektigazgatóság vezetője volt, de ő nem emlékezett a pontos kötbérarányokra. Gulyás László egyébként január elején távozott a metrócégtől, 12 millió forintos végkielégítéssel.

A Figyelő összefoglalója szerint Demszky Gábor először 1998-ban ígérte meg a 4-es metró befejezését, méghozzá 2003 júniusára. Az átadási időpont azóta négyszer változott, a legutóbbi dátum 2011 nyara. A metróépítés költsége az 1998-as 140 milliárd forintról 511 milliárd forintra nőttek mára.

Címlapról ajánljuk
Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

A platform jelenleg a legnépszerűbb a fiatalok körében, és amellett, hogy rengeteg időt töltenek el rajta, a megjelenő tartalmak jelentős befolyással vannak a felhasználókra politikailag is. A meghozott törvény arra kényszeríti a kínai vállalatot, hogy amerikai kézbe adja tengerentúli leányvállalatát, ám az államvezetés úgy is dönthet, hogy titkos technológiává nyilvánítja az algoritmust, így viszont 170 millió felhasználó maradhat hoppon.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.25. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Reggel az ázsiai tőzsdéken kedvező hangulatban telt a kereskedés, ezt követően azonban Európában és Amerikában is elfogyott a lendület délutánra a tőzsdéken. Az üzemanyagárakról szóló bejelentést követően is erős a Mol, az olajcég árfolyama  2 százalékos pluszban zárt. Amerikában kis mértékű, vegyes irányú elmozdulás volt látható. Hasonló témákkal is foglalkozunk a május 16-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Regisztráció és jelentkezés itt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×