Bukások kronológiája: nincs mivel büszkélkednie a kormánynak

Infostart
2008. január 9. 11:20
A kormányzati negyed beruházásának megállításával 2002 óta az MSZP-SZDSZ koalíció sokadik elképzelése futott zátonyra. Talán csak az autópálya és gyorsforgalmi utak megépítésével büszkélkedhetnek, ezek viszont a régió más országaihoz képest jóval drágábban készülnek. Mindeközben a gazdasági mutatók mindegyike jelentősen romlott.

Nem a kormányzati negyed projekt az első olyan nagyobb terve a jelenlegi kormánykoalíciónak, amely zsákutcába jutott, és belátható időn belül nem valósul meg.

Ugyan a szabad demokrata Demszky Gábor budapesti főpolgármester által még 18 évvel ezelőtt megígért 4-es metró építése már elkezdődött, ennek kivitelezése és költségei az eredeti tervektől eltérően folyamatosan módosultak - leginkább felfelé.

A mostani állás alapján 5 kormányzati ciklus sem lesz elegendő arra, hogy átadják a beruházást, bár Medgyessy Péter, majd Gyurcsány Ferenc miniszterelnökök teljes mellszélességgel kiálltak mellette.

2002 és 2004 között szó volt a még az Orbán-kormány alatt létrehozott budapesti Millenáris Park kibővítéséről, az Erzsébet téri buszpályaudvaron design múzeum nyitásáról, de a Kossuth tér felújítását is bejelentették. Ez utóbbi esetében folyamatban van a tervezés, az átadást jövőre ígérik.

Süllyedő zászlóshajó

Leginkább a Gyurcsány-kormány bízik az európai uniós fejlesztések sikerességében. Tavaly ősszel több kiemelt projektet is meghirdettek, azonban információink szerint ezek többsége sem tud elkészülni a 2010 tavaszán esedékes országgyűlési választásokig.

Az egyik zászlóshajó projekt, a Budai Vár rekonstrukciója sem megy flottul, nem is szólva arról, hogy az egykori Honvédelmi Minisztérium felújítását már a Medgyessy-kormány is megígérte.

A héten Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter az InfoRádióban a 4-es metróval összefüggő problémák kapcsán beszélt a folyamatos kudarcok lehetséges okairól.

"Hosszútávon létrehozandó nagy projekteket nem tudunk megtervezni, nem tudunk jól menedzselni. Ez a tudás, ez a fajta gondolkodás, mintha hiányozna ebből az országból" - vélekedett.

Mikor lesz euró?

Az autópálya és gyorsforgalmi utak megépítésének kivételével 2002 óta az MSZP-SZDSZ kormányok szinte minden nagyobb beruházásra vonatkozó ötlete elvetélt. Bár a reálkeresetek 2006-ig emelkedtek és a közalkalmazottak fizetését 50 százalékkal megemelték 6 évvel ezelőtt, a fejlesztések elmaradása mellett az ország gazdasági teljesítménye jelentősen romlott.

A korábbi ígéretek szerint Magyarországon már idén vagy legkésőbb jövőre az eurónak kellett volna lennie a hivatalos fizetőeszköznek, a közös európai pénz bevezetése azonban sok-sok ével elcsúszott.

Mindeközben a gazdasági növekedés tavaly 1 százalék körül volt, ami egész Európában a legrosszabb és az államháztartási hiány tekintetében is a kontinens fekete bárányai lettünk.

Hanganyag: Németh Zoltán


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást