Vekerdy Tamás: a miniszter elgondolása szép, de nincs realitása

Infostart
2007. november 12. 15:54
Vekerdy Tamás gyermekpszichológus nem hisz abban, hogy Magyarországon járható út lenne a szabad iskolaválasztás megszűntetése, és a lépés egyenlő esélyeket teremtene a hátrányos helyzetűek és a jobb módúak számára.

A szociális és munkaügyi miniszter a hétvégén beszélt arról: felülvizsgálná a szabad iskolaválasztás lehetőségét. Lamperth Mónika azt mondta: a közoktatásban esélyt kell adni a hátrányos helyzetű tanulóknak is a felzárkózásra, de erre a jelenlegi rendszerben nincs lehetőség.

A pedagógusképzést kellene megváltoztatni

"A gyermekek esélyegyenlőségének javítását a pedagógusképzés megváltoztatásával kellene kezdeni" - véli Vekerdy Tamás gyermekpszichológus. A szakember szerint a szociális és munkaügyi miniszter felvetése helyes célokat tűz ki, ám a javaslat nem megvalósítható.

Hozzátette: nem hisz abban, hogy a rendelkezések megoldják a problémákat, sokkal inkább a hosszabb, szakmailag is jobban megalapozott változások híve.

Az iskolák szabadságának rendíthetetlen híve

"Én az iskolák szabadságának rendíthetetlen híve vagyok" - hangsúlyozta, hozzátéve: ebbe az iskolák alapításának és működtetésének szabadsága mellett a szabad iskolaválasztás is beletartozik.

A szakember ugyanakkor emlékeztetett arra: Kennedy, a legliberálisabb amerikai elnök korában még fegyveres testületeknek kellett vigyázniuk azokra a buszokra, amelyeken fehér és fekete diákok egyaránt utaztak. Mára azonban az Egyesült Államokban akár vezérkari főnök vagy külügyminiszter is lehet fekete.

A miniszter érvelésére, miszerint a szabad iskolaválasztás eredményeként a gazdagabb és jobb képességű gyermekeket a szülők elviszik a gyengébb iskolákból, míg a kevésbé tehetősek számára nincs meg ez a lehetőség, Vekerdy Tamás azt mondta: a gondolat szép, de pillanatnyilag nincs realitása.

Nem vezetne célra

Magyarországon ugyanis nem így működnek a dolgok. Jelenleg negyvenvalahány ezer forintos plusztámogatást kapnak diákonként azon iskolák fenntartói, amelyek társultak. Ennek hatására számos helyen, papíron létrejött a társulás, a valóságban, helyi szinten azonban semmi nem változott.

Vekerdy Tamás szerint a járható út a tanárok képzésének, továbbképzésének megváltoztatása lenne.

"Ami a legfontosabb az iskolában, az a tanár és a diák közötti interakcióban dől el" - hangsúlyozta a szakember.

Hanganyag: Seres Gerda


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást