Az önkormányzatoknak "öngyilkosság a vasútvonalak működtetése"

Infostart
2007. november 8. 12:43
A gazdasági tárca tájékoztatása szerint a megszüntetésre vagy átalakításra váró vasúti szárnyvonalak közül tíz mentén jelezték az érintett települések, hogy hozzájárulnak az üzemeltetéshez. Így ezekre pályázatot ír ki a tárca. A települések azonban arra panaszkodnak: a döntésre mindössze hét napjuk volt, a feltételekkel pedig egyáltalán nincsenek tisztában.

Képtelenek voltak dönteni az önkormányzatok a megszüntetésre vagy átalakításra ítélt vasúti szárnyvonalak átvételéről - állítja Heves megyei Nagyvisnyó polgármestere -, a helyhatóságok ugyanis sem időt, sem információt nem kaptak ehhez.

A vasúti törvény rendelkezései szerint az érintett önkormányzatoknak nyilatkozniuk kell arról, hozzájárulnak-e a térségi vasút működtetéséhez kapcsolódó helyi fejlesztéshez. Ilyen lehet a vasútállomás felújítása, a helyi közlekedés megszervezése a vasútállomás és a településközpont között, vagy P+R parkolók kialakítása. A minisztérium csak a nyilatkozattal tud kiírni egy pályázatot a vasútvonal üzemeltetésére.

Csőgér Bálint nagyvisnyói polgármester azonban azt állítja: arról semmilyen információjuk nincs, hogy mindez milyen költségeket ró az önkormányzatra, vagy hogy milyen vagyonrész kerül a helyhatóság tulajdonába. Bár a GKM államtitkára azt állította, hogy minden érintett település kapott egy erről szóló tájékoztatót, ez hozzájuk és a környezetében lévő érintett településekre máig nem érkezett meg. Ennek ellenére a településeknek hét napjuk volt arra, hogy megadják a hozzájárulást a pályázathoz.

Ha megszűnik a helyi, azaz a Szilvásvárad-Putnok közötti szárnyvonal, akkor a nagyvisnyóiak a légvonalban négy kilométerre lévő Szilvásváradra több mint másfél óra alatt juthatnak be tömegközlekedéssel, hiszen nagy kerülőt kell tenniük, és legalább háromszor át kell szállniuk. Szilvásvárad polgármestere korábban az InfoRádióban elmondta: az ország egyik legszebb vasútvonala mellett lévő Szilvásváradot, a Szalajka-völgyet, az Állami Ménesgazdaságot, valamint a Bükki Nemzeti Parkot évente mintegy 1 millió turista látogatja.

Tíz vonalra pályázatot írhatnak ki

A gazdasági tárca közleménye szerint összesen 34 település jelezte szándékát a környezetében lévő vasútvonal átminősítésére, ezek 10 vasútvonal mentén helyezkednek el. Így 28 szárnyvonal már biztos, hogy megszűnik, a tíz vonal üzemeltetésére pedig pályázatot írnak ki.
A most kimaradó települések ugyan még nyilatkozhatnak, a télen életbe lépő menetrend elkészítését azonban ez már nem befolyásolja, legfeljebb tavasztól szállhatnak be az üzemeltetésbe.

Ha megszűnik a vasútvonal, el fogják lopni a síneket

Putnok polgármestere szerint öngyilkosságot követ el az az önkormányzat amelyik átvállalja a vasútvonalak működtetését. Tamás Barnabás azt mondja képtelenek lennének a veszteséges vasútvonalak működtetésére, amikor amúgy is csődveszélyben vannak. A polgármester szerint azonban a Putnok-Szilvásvárad vonal megszűntetésével a falut elvágják az idegenforgalmi bevételektől.

Ráadásul Putnok eddig egy vasúti csomópont volt, a környék kistelepülésein élők a városon keresztül jutottak el Miskolcra vagy Szlovákiába. Elmondta azt is, ha bezárják a vonalat, a síneket azonnal el fogják lopni.

Hanganyag: Molnár Anikó


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Tóth József, Polgár polgármestere
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Putnok polgármestere
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Nagyvisnyó polgármestere
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást