Az alapelveket rúgja fel a kormány

Infostart
2007. október 19. 14:36
Átgondolatlanok a jövő januártól életbe lépő új KRESZ-szabályok, amelyek miatt perek sokasága is indulhat - mondta az InfoRádiónak Kozma Péter ügyvéd. A szakember kifogásolja azt is, hogy az objektív felelősségi rendszer bevezetésével az alapelveket rúgják fel, vagyis nem az elkövetőt büntetik meg. Az ügyvéd hozzátette: a visszaeső gyorshajtók továbbra is száguldozhatnak majd az utakon, és a pénzbüntetés alól is ki lehet majd bújni. Összeállításunkban a német és a brit szabályozást is bemutatjuk.

A közlekedési morált és a baleseti statisztikát a jövő januártól életbe lépő új KRESZ-szabályok nagy része nem érinti - vélekedett Kozma Péter ügyvéd.

Kifejtette, hogy az elképzelések kizárólag a pénzbeszedést célozzák meg, és egyedül az ittas vezetőkre kiszabott bírságok emelése elfogadhatató.

Az ügyvéd kiemelte: a magyar jogban idegen az objektív felelősség elve, amely a kormány tervei szerint a gépkocsi üzembentartóját terhelné januártól a szabálysértések elkövetésénél. Kozma Péter szerint az objektív felelősség a közlekedési szabályok büntetési rendszerét ásná alá.

Eddig az volt az alapelv, hogy az elkövetőt kell büntetni, ám az objektív felelősségre vonatkozó szabályozás elvonatkoztat ettől - mondta a szakember. Hozzátette: nem lesz elrettentető erő, ha nem az kapja a büntetést, aki elköveti a szabálysértést.

Szakmailag átgondolatlan a kormány elképzelése, és perek sokasága indulhat emiatt - közölte Kozma Péter.

A közlekedési szabálysértéseknél a visszatartó erő a jogosítvány bevonása, de nyilvánvaló, hogy az üzemben tartóval ezt nem lehet megtenni, és nem lehet büntetőpontot adni neki - hangsúlyozta az ügyvéd.

Kozma Péter szerint a renitens vezetők ezek után is a közlekedésben maradhatnak. Eddig mindenki letagadta, hogy ő vezette volna az autót a szabálysértés idején, ám ezt követően is ezt fogják tenni - közölte.A helyszíni bírságolásnál Németországban sincs kiskapu, de sok esetben csupán az utak mentén felállított radarkamerák felvétele az egyetlen bizonyíték arra, hogy a vezető túllépte a megengedett sebességet, vagy valamely kereszteződésnél áthajtott a piroson. Gyakori viták forrása a tilosban történt parkolásért kiszabott büntetés rendezése is.

A német rendőrség kényszerítheti úgynevezett autóhasználati könyv vezetésére azokat, akik tagadják, hogy valóban ők követték el a forgalmi szabálysértést, mert a fénykép nem szolgál egyértelmű bizonyítékként.

Ebben pontosan rögzíteni kell, hogy ki, mikor és melyik útszakaszon vette igénybe gépkocsijukat, ezzel a hatóság előtt egyértelműen bizonyítható a szabálysértés elkövetője.

Az autóhasználati könyv pontatlan vezetéséért a tulajdonosnak kell jótállnia, ellenkező esetben neki kell az elkövetett szabálysértés miatt kirótt büntetést megfizetni, illetve rendkívül súlyos kihágás esetén az üzemben tartót fenyegeti a jogosítvány bevonása.Nagy-Britanniában a gépkocsi üzembentartója felelős az esetleges szabálysértésekért, vagy a parkolási díjak kifizetéséért, bárki ült a kormánykeréknél. Az üzembentartó ugyanakkor nem feltétlenül azonos a bejegyzett tulajdonossal.

A törvény azon az elven alapul, hogy az üzembentartó tudja, hogy kinek adta át használatra a kocsit, vagy kinek engedte meg, hogy a volán mögé üljön. Ha pedig ez így van, akkor övé a felelősség és az ő feladata rendezni a felmerülő problémákat, a hatóságokkal épp úgy, mint a kérdéses személlyel.

Amennyiben az üzembentartó nem tudta, hogy milyen megbízhatatlan személynek adta át a gépkocsit, akkor úgy kell neki - viselje ennek a következményeit.

Mindez alól kivétel, ha az autót bizonyíthatóan ellopták és ezután követnek el vele bűncselekményt, balesetet vagy akár parkolási kihágást.

Hanganyag: Kálló Izabella


KAPCSOLÓDÓ HANG:
A gépkocsitulajdonosok felelõssége Németországban
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
A gépkocsitulajdonosok felelõssége Nagy-Britanniában
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást