Svéd felmérés szerint nem eléggé fogyasztóbarát a magyar egészségügy

InfoRádió / MTI
2007. október 1. 12:55
A fogyasztók szempontjából az utolsó helyek egyikére tette Magyarországot a zömmel az európai uniós országok egészségügyi rendszereit vizsgáló, úgynevezett Európai Egészségügyi Index, amelyet egy egészségüggyel foglalkozó svéd szervezet, a Health Consumer Powerhouse készített számos tényező figyelembevételével.

Huszonkilenc ország közül Magyarország a 24. helyre került.

A mutató az MTI brüsszeli irodájához eljuttatott közlemény szerint az EU évi felmérése alapján és az állami egészségügyi rendszerekkel összehasonlítva készül, és kiemelten veszi figyelembe ""a betegek jogaira és tájékoztatására, a mindennapi kezelésekkel kapcsolatos várakozási időre, a kezelések eredményeire, a rendszer nagylelkűségére és a gyógykezelés elérhetőségére" vonatkozó adatokat.

A felmérésben Ausztria bizonyult a legjobbnak, 806 ponttal az elérhető ezerből. Az élvonalat rajta kívül Hollandia, Franciaország, Svájc, Németország és Svédország alkotja. A sort Málta, Szlovákia, Szlovénia, Görögország és Románia zárja.

Magyarország az elérhető 1000-ből 513 pontot szerzett. A közlemény szerint "egy elfogadható rendszer már létrejött, de az elért eredmény meglepően gyenge". "A hiányos tájékoztatás és a betegek tehetetlensége képezi a rossz minőségi eredmények magyarázatát " - jegyezte meg Arne Bjönberg, az Európai Egészségügyi Index kutatási igazgatója.

A szervezet ajánlásokat is megfogalmazott. Magyarországnak azt ajánlotta, hogy korszerűsítse a betegek jogaival foglalkozó jogszabályt, illetve javítson az egészségügy szolgáltatásait igénybe vevők tájékoztatásának minőségén.