Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. felmérése szerint az elmúlt két évben a halálos balesetet szenvedett autósok 80 százaléka nem használta a biztonsági övet. A második leggyakoribb veszélyeztető tényező a leállósáv helytelen használata volt - mondta el az InfoRádióban az ÁAK szóvivője.
Winkler-Virás András hangsúlyozta: a sáv pontos neve műszaki leállósáv, azaz csak akkor lenne szabad használni, ha autónknak olyan műszaki problémája van, amellyel már nem tudunk elmenni a következő megállóig.
Ami azonban nem nagy távolság, hiszen egyszerű pihenőhelyek 10 kilométerenként vannak a sztrádán, komplex, mosdóval és más létesítménnyel ellátott pihenők pedig 20-30 kilométerenként.
Közvetlen életveszélyt jelent
Érdemes a kocsi problémáit ezeken a helyeken megnézni, hiszen itt az autósok nincsenek közvetlen életveszélyben, ellenben a leállósávval, amelyet a KRESZ szerint is csak akkor lehetne használni, ha autónk már nem megy tovább.
A sávot egyébként nem csak ezért alakították ki, hanem azért is, hogy egy baleset esetén a mentők, a tűzoltók, az útkarbantartók és a rendőrök megközelíthessék a helyszínt.
Ha már megálltunk, szálljunk ki az autóból
Adódhat azonban olyan eset, amikor már valóban nem megy tovább az autó, és kénytelenek vagyunk a leállósávot használni. Winkler-Virág András szerint ilyen esetekben akkor járunk el a leghelyesebben, ha a lehető legközelebb parkolunk le a korláthoz, az autóból pedig mindenkit kiszállítunk és a szalagkorlát mögé küldünk.
Az elakadást jelző háromszöget legalább 150-200 méterrel a kocsi mögött kell kirakni, ha ugyanis valaki a leállósávban halad, az csak így tudja időben korrigálni az útvonalát.
Hanganyag: Litauszky Balázs