Gyakori a roma gyerekek megkülönböztetése az iskolákban

InfoRádió / MTI
2007. június 20. 10:41
Továbbra is gyakori a roma gyerekek hátrányos megkülönböztetése az oktatási intézményekben - tartalmazza az Európai Unió Monitoring és Érdekképviseleti Programja támogatásával készült tanulmány.

A jelentés három település: a Somogy megyei Csököly, a Miskolc melletti Ónod és a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Tiszabura iskoláit vizsgálja.

A felmérés adatai szerint, bár Tiszabura általános iskolája az Országos Oktatási Integrációs Hálózat bázisintézménye, az ott tanuló csaknem 400 gyermek mintegy 90 százaléka cigány származású, mert a nem roma szülők inkább máshová viszik tanulni gyermekeiket.

A tanulmány szerint a korábbi tiszaburai gyakorlat az volt, hogy már az óvodában külön csoportokat hoztak létre, a csoportok kialakítása pedig nem a képességek szerint történt, hanem a szülők családi hátterével függött össze.

"Az óvodában valóban nem képességek szerint alakították ki a csoportokat, hanem a szegény gyerekek, akiknek a ruházata vagy büdös vagy tetves volt, azok kerültek egy kupacba" - olvasható a tanulmányban.

A vizsgálat készítői felhívják a figyelmet a hatékony tanfelügyelet hiányára is: úgy vélik, Magyarországon nincs egy olyan átfogó rendszer, amellyel ellenőrzi lehetne, hogy egy oktatási intézmény működése megfelel-e a törvényben meghatározottaknak.