Személyeskedésektől sem mentes vita a fővárosi listavezetőktől

Infostart
2006. szeptember 26. 22:28
A főpolgármester-jelöltet is állító pártok fővárosi listavezetői vitatkoztak a közszolgálati televízióban kedd este. A személyeskedésektől sem mentes vitában a politikusok saját elképzeléseik ismertetése mellett leginkább egymással foglalkoztak.
Demszky Gábor (SZDSZ)

hangsúlyozta, hogy Budapesten mindennap 30-35 ezer ember dolgozik azon, hogy a város élete

rendben elkezdődjön. Köszönet a sok ezer rendőrnek, akik az elmúlt kritikus időszakban védték az alkotmányos rendet és Budapest békéjét és nyugalmat. A választás igazi tétje a béke és a nyugalom megmaradása. Egyetértünk abban, hogy elítéljük a vandálokat. Szerintem súlyos felelősség terheli Orbán Viktort, Witnner Máriát, aki a Parlament előtti szónoklataikkal és a nyilatkozataikkal bátorították őket - jelentette ki Demszky Gábor.

Katona Kálmán (MDF) közölte: nem tud elvonatkoztatni az augusztus 20-án történtekről, ami bebizonyította, hogy a város nincs felkészülve váratlan helyzetekre. Szeptember 19-e ezt megerősítette. Mi lenne akkor, ha egy komoly terrortámadás érné a várost egy ilyen vezetés mellett? Át kell gondolni a város vezetését. Katona Kálmán szerint a nagy pártok megpróbálják felhasználni ezt az alkalmat arra, hogy kettészakítsák a társadalmat a béke és a forradalom híveire. A választás a helyi képviselőkről és polgármesterekről szól, tette hozzá.

Székely Péter (Magyar Kommunista Munkáspárt) szerint a zavargások fő kiváltó oka a Gyurcsány-beszéd nyilvánosságra kerülése volt. A (Kossuth-) téren kiábrándult emberek vannak, akik becsapva érzik magukat. A társadalomban válság van - vélekedett.

Zsinka László (MIÉP) szerint az egész előre eltervezett akció volt, amit szerinte bizonyít az is, hogy Gyurcsány Ferenc az eseményeket felkészülten várta. "Tizenkilencre lapot húzott és ehhez csatlakozott a főpolgármester is" - mondta, felkérve Demszky Gábort, hogy ne használja a Szabadság teret kampányfilmre. A politikus szerint provokálják a budapestieket.


A jelöltek
Molnár Gyula (MSZP)

úgy vélte, hogy inkább arról kellene beszélni, hogy a város békéjét és biztonságát felrúgták az elmúlt napokban. "Végre világosan határolódjanak el a Fidesz vezetői is! Október elsején nem 3. forduló, nem népszabvazás, hanem helyi ügyekről szóló döntés lesz" - mondta Molnár Gyula.

Tarlós István (Fidesz listavezető) úgy vélte, hogy a szellemet a palackból az szabadította ki, hogy a kormányfő beszéde

ráébresztette az embereket arra, hogy a politikában a kimondott szó mögött nem kell hogy legyen tartalom. "Arra is jó ez a botrány, hogy áttematizálja a kampányt. Keményen elítélem a vandalizmust. Demszky Gábor gúnyolta az én rendpártiságomat, de pontos szabályok nélkül nem műküdhet egy ekkora rendszer. (...) Főpolgármester úr apostola volt a közterületi véleménynyilvánításnak, ettől szőttek legendát köré, a taxisblokád idején is" - mondta Tarlós István, aki szerint programot kell kidolgozni ilyen esetekre, azokat pedig, akik törnek-zúznak, le kell csukni.

Demszky Gábor (SZDSZ) hangsúlyozta, hogy a budapesti rendőrfőkapitány két nap alatt rendet tett. A liberális politikus felszólította Tarlós Istvánt, hogy távolíttassa el az őt és a Fideszt reklámozó "vad plakátokat". A III. kerületben semmivel sincs nagyobb rend, mint a városban. "Segíthetnél a helyzet kezelésében azzal, hogy a Fidesz listavezetőjeként felmondod a szélsőjobbal kötött szövetséged" - szólította fel Tarlós Istvánt Demszky Gábor.

Zsinka László (MIÉP) ekkor közölte, hogy pártja soha nem támogatta Tarlós Istvánt a III. kerületben.

Tarlós István (Fidesz) azt a kérdést tette fel: "mikor hagyják abba, hogy minden erejükkel be akarnak léptetni egy pártba? Ha igaz, hogy a Jobbik aktív szerepet játszott a rongálásban, akkor elhatárolódom tőlük." A politikus hangsúlyozta, hogy ők a kerületben graffitimentesítettek, Demszky Gábor volt az, aki azt mondta, hogy a graffiti művészeti és nem jogi kérdés.


Zsinka László
Zsinka László (MIÉP)

szerint Demszky Gábor állandóan azt hajtogatja, hogy Tarlós Istvánt támogatják. "Gyurcsány Ferencnek van két jelöltje, az egyik Demszky Gábor, indirekt módon pedig az a független jelölt, aki két MSZP-s helyettest szeretne felkérni, azaz Tarlós István" - mondta a MIÉP jelöltje.

Székely Péter (Magyar Kommunista Munkáspárt) szerint a kérdés az, hogy miért nem tudta a budapesti vezetés megakadályozni azt, ami történt? "Valami nem működik ebben a városban, valami újnak kell jönni" - hangsúlyozta Székely Péter.

Molnár Gyula (MSZP) kiemelte, hogy a budapestieknek meg kell adni az esélyt arra, hogy programok között válasszanak. A politikus hangsúlyozta, hogy csak egy jelöltjük van, Demszky Gábor. "Minden próbálkozást, ami koalíciós ajánlatot tartalmazott, visszautasítottam" - tette hozzá.

Katona Kálmán (MDF) egy hirtelen váltással arról kezdett beszélni, hogy gyenge lábakon áll a fogyasztóvédelem. "Az eredetet meg kell jelölni az árun. A politikus is áru, akinek a plakátján meg kell jelölni, hogy ki finanszírozza. Rám az van írva, hogy Magyar Demokrata Fórum" - mondta az MDF-es főpolgármester-jelölt.

A közlekedésről

Demszky Gábor (SZDSZ) szerint Budapesten az ellenség nem az autós, hanem az autó. 1,2 millió autó van a fővárosban, Budapest megtelt. A szabad demokraták listavezetője szerint át kell gondolni azt, hogy hogyan lehetne dominánsabbá tenni a tömegközlekedést. Ezt szolgálja a 4-es metró megépítése, a 2-es metró felújítása, az M0-ás elkerülő gyűrű megépítése az északi Duna-híddal, ami 2008-ra meglesz - sorolta Demszky Gábor, aki ismételten arra kérte Tarlós Istvánt: tegyen azért, hogy az óbudai közgyűlés végre meghatározza az illetékes szervekkel együtt a 10-es út és a Bécsi út közötti szakasz nyomvonalát abban a folyosóban, amit a törvény kijelölt.

Tarlós István (Fidesz) kijelentette: "az óbudai önkormányzatnak sem döntési sem engedélyezési joga nincsen, az engedélyezési hatóság sem mi vagyunk. Azért nem épül a körgyűrű, mert a kivitelezési tervekből egy tollvonás sem valósult meg". Hangsúlyozta, hogy mint olyan, aki út-vasút-hídépítő szakon végzett, talán "többet konyít" a műszaki kérdésekhez, mint a jelenlegi főpolgármester.

Zsinka László (MIÉP) azt sérelmezte, hogy Demszky Gábor 12 éve a 4-es metróval kampányol, arról azonban nem beszél, miért nem épült meg egy méter sem. Egy milliméter sem - kontrázott Katona Kálmán, az MDF listavezetője. Zsinka László úgy vélte: ha a főváros a kohéziós pénzekre vár, és a kormány kibújik a finanszírozási megállapodás alól, akkor a következő 4 évben sem épül meg a 4-es metró.

Demszky Gábor (SZDSZ) válaszul kijelentette: a kormánnyal kötött szerződés, amelynek értelmében az állam a metróépítést 80 százalékban finanszírozza, érvényben van, és senki sem akarja felbontani. A tárgyalások csak arról folynak, hogy a felszíni rendezést is a kohéziós alapból finanszírozzák.

Katona Kálmán (MDF)

közlekedési programjáról szólva a gyors buszsávok programját emelte ki, amelyben összekötnék a szakaszosan kijelölt buszsávokat. Az MDF listavezetője szerint így lehetne elérni, hogy az autósok egy része átüljön a buszokra. E mellett több P+R parkolóra van szükség, és az útépítésekre szánt pénzek 5 százalékát bicikliutakra kellene költeni.

Székely Péter (Magyar Kommunista Munkáspárt) szerint az a baj, hogy a főpolgármester ellenségeket gyárt: ellenség az autó, egy másik kerületi polgármester, a 4-es metrónál is meg lehet kérdezni, ki az ellenség, egy jobboldali kormány. De 5 éve van szocialista-liberális kormány és nem épült semmi sem - tért vissza a 4-es metró témájához a politikus, aki szintén a P+R parkolók hiányára hívta fel a figyelmet.


Molnár Gyula
Molnár Gyula (MSZP)

szerint cinikus, hogy azoknak a pártoknak a jelöltjei, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy 1998 és 2002 között még az engedélyeket se lehessen beszerezni a 4-es metróhoz, úgy tesznek, mintha nem lenne felelősségük - jegyezte meg az MSZP listavezetője a felszíni tömegközlekedés csökkentésének fontosságát hangsúlyozva. Molnár Gyula e mellett a várost elkerülő autópálya megépítését, illetve a belváros tehermentesítését és több parkoló építését említette a legfontosabb feladatok között.

Tarlós István (Fidesz) hangsúlyozta, hogy Orbán Viktor 4 évig volt miniszterelnök, Demszky Gábor 16 éve főpolgármester. Ez idő alatt Bécsben 22 kilométer, Prágában 15 kilométer metró épült, Budapesten egy centi sem - tért vissza a metró-témára Tarlós István is, aki felhívta Demszky Gábor figyelmét arra, hogy közlekedési programját, amiről "naponta 12-szer nyilatkozza, hogy nincsen" megtalálja honlapján. Tarlós István szerint egyszerűbb, megvalósítható beruházásokra van szükség, olyanokra, amire a fedezet is megvan. A Fidesz listavezetője is több P+R parkolót építene, eltüntetné a dugókat, csökkenetné a közlekedési lámoák számát, hogy jobban összehangolhatóak legyenek, több bicikliutat építene, átvinné az 1-es villamost a Lágymányosi hídon, és visszaállítaná a dunai kishajóközlekedést.

Zsinka László (MIÉP) arra emlékeztetett, hogy a fővárosi közgyűlés 2001-ben egyhangúlag elfogadta Budapest közlekedésfejlesztési tervét, amelyből - mint megjegyezte - Katona Kálmán is helyenként szó szerint emelt át programjába. A párt listavezetője a tömegközlekedés fejlesztésének fontosságát hangsúlyozta, és rámutatott arra: ma 300 ezerrel kevesebb BKV bérletet vesznek, mint 1989-ben.

Demszky Gábor (SZDSZ) felvetése kapcsán, miszerint Óbuda Tarlós István vezetése alatt alig költött fejlesztésekre - és amit a Fidesz listavezetője visszautasított -, hosszú vita alakult ki arról, hogy a III. kerületi fejlesztések közül melyiket finanszírozta az önkormányzat és melyiket a főváros.

Katona Kálmán (MDF) a vita kapcsán megjegyezte: nincs rendjén az, hogy a főpolgármester és az egyik kerület vezetője egymásra mutogat, hogy "én ezt újítottam fel neked". A politikus kijelentette, hogy Budapest 23 kis köztársaságból áll, plusz a főpolgármesteri hivatal, ami nincs rendjén. Meg kellene változtatni a törvényt, szorosabban kellene együttműködni, annak érdekében, hogy jobban működjön a város, és több legyen a zöld terület.

Molnár Gyula (MSZP): most azok tesznek minősítéseket a főváros közigazgatási működésére, akiknek a pártjai nem járultak hozzá az ország régiós átalakításához, amivel a fővárosi átalakítást is megakadályozták. A fővárosi vezetés ugyanakkor sokat tett azért, hogy összerendezzék a különböző érdekeket. Tarlós Istvánnak nincs igaza a fejlesztési pénzeket illetően, mert azok a kerületek, amelyek fizetik a hozzájárulást, azok kapnak is vissza a kasszából; a kilencedik kerület a jó projektjeinek köszönhetően részesedett jelentős mértékben.

Székely Péter (Magyar Kommunista Munkáspárt) azt emelte ki, hogy az egész vezetési vita rossz, teljesen a pártpolitikáról szól és személyeskedő. A közlekedésben a kötöttpályás megoldásokat kell fejleszteni, ugyanakkor a fővárosban csökkentik a járatok számát, a busz is kevesebb. A probléma megoldásához át kellene világítani a BKV-t.

Végszavak

Zsinka László (MIÉP) kijelentette, hogy nem volt még szó az igazán lényeges kérdésekről. Meg kell állítani a befektetők korlátlan terjeszkedését és nyerészkedését. A beruházók gyakorlatilag gyakorlatilag ott és azt építették eddig meg, amit akartak. A főépítész éppen emiatt mondott le. Súlyos gond a korrupció is, Budapest korrupt város, amit számos ügy, például a Combino- és a Strabag- botrány is bizonyít. Ha én leszek a főpolgármester, a korrupció megszüntetésének köszönhetően 20 százalékkal több fejlesztés lesz. Súlyos hiba volt a közműcégek privatizációja, ami miatt 1996 óta 700 százalékkal nőtt a víz- és csatornadíj, 260 százalékos infláció mellett.

Székely Péter (Magyar Kommunista Munkáspárt)

kifejtette, hogy nagyon fontos feladat lenne a vezetés számára a zöld területek megőrzése, mert 15 év alatt az egy lakóra jutó zöldfelület nagysága 16 négyzetméterről 11-re csökkent. A többit eladták, és plázák épültek a helyére. A panelprogram mindenhol az országban működik, de Budapesten nem, mert nincs egységes fővárosi kezelési program, amin sürgősen változtatni kellene.

Molnár Gyula (MSZP) szerint szót kell arról ejteni, hogy mi Budapestet nagyon szeretjük, ez a szabadság és a szolidaritás városa. Arra kérjük a választókat, hogy támogassák azt a két pártot, amely ezt megfogalmazza értékként, támogassák Demszky Gábort és az MSZP-t. Mi ígérjük, hogy működtetjük a várost, és a szolgáltatásokat is fejlesztjük.

Katona Kálmán (MDF) elmondta: ahogy a programomban is olvasható, a városnak tisztább levegőre, kevesebb zajra és tisztább közéletre van szüksége. A zöldebb polgármester nem fotóztatja magát a civil szervezetekkel, hanem bevonja a döntésekbe, nem elősegíti a főépítész távozását, hanem kiáll mellette, nem csak avatja a parkokat, hanem karban is tartják azokat. Zöldebb főpolgármester vezetése mellett rendszeresen megvizsgálják a fákat, hogy ne okozhassanak vihar esetén balestet, több a kerékpárút, az őrzött parkoló és kerékpár-tároló, valamint Budapestnek lesz városigazgatója, szakmai igazgatója, szakmai főmérnöke és energetikusa.

Tarlós István (Fidesz) kijelentette: ez egy túlpolitizált város, ha megválasztanak, meghonosítom az óbudai, együttműködésre épülő modellt, ahol a szakmai munka a legfontosabb. Meg kell szüntetni a közterületi rendetlenséget, a hajléktalan-problémát humánusan és hatékonyan meg kell oldani, el kell tüntetni a graffitiket, és persze végig kell vinni a fejlesztéseket. Demszky Gábor fejlesztési elképzeléseire azonban nincs meg a fedezet. Molnár Gyula megdicsérte Demszky Gábort, de nem sokkal korábban azt mondta, hogy Demszky szerepe a fővárosban lejárt.

Demszky Gábor (SZDSZ) hangsúlyozta, hogy Budapest együttműködik a Gyurcsány-kormánnyal, végrehajtja a Budapest-programot és a megígért fejlesztéseket. Azt kérem a szavazóktól, hogy menjenek el szavazni a város békéjéért és nyugalmáért, és szavazzanak kétszer az SZDSZ jelöltjére és listájára, hogy a munkatársaim bejussanak a közgyűlésbe.

Tarlós István (független, Fidesz) szerint ez a beszélgetés is azt igazolta, hogy szükség lenne a kettős főpolgármesteri vitára, ezért újra vitára hívom Demszky Gábort.