Jön a palackos gáz fénykora?

Infostart
2006. augusztus 10. 06:38
Szakértők állítják, hogy a földgáz jelentős magyarországi drágulása kedvező hatással lehet a propán-bután gáz forgalmára. Utóbbi előnye az, hogy esetében sokkal gyorsabban érvényesülnek a kőolaj és a dollár/forint jegyzések változásai.

A Napi Gazdaság által megkérdezett szakértők szerint a földgáz drágulása kedvező hatással lehet a hazai propán-bután gázforgalomra. A megkérdezettek szerint, ha a földgáz árát a világpiaci szinthez igazítják, akkor a csökkenő PB gáz speciális előnyeit a jelenleginél sokkal jobban ki tudják majd használni. Több gázforgalmazó cég elmondta a lapnak, az év hátralévő részében már nem szeretnének drágítani, ám itt sokkal jobban és gyorsabban érvényesülnek a kőolaj és a dollár/forint jegyzések változásai, mint a vezetékes gáz esetében. És hogy mekkora jelentősége van a palackos gáznak Magyarországon? A szakértők szerint nem kicsi, hiszen a jól kiépített vezetékes gázhálózat mellett is jó néhány falu akad, ahol csupán palackos gázzal tudnak gazdaságosan fűteni.

A Népszabadság azt írja, nem túl lelkesek a magyar borászok, ha a kormányzati bormarketingről van szó, eddigi tapasztalataik ugyanis finoman szólva kedvezőtlenek - fogalmaz a lap. Jövőre az eddiginél körülbelül tízszer annyi, azaz körülbelül 1,4 milliárd forint áll rendelkezésre bormarketingre. Ez az összeg kb. annyi, mint amennyit egy magára valamit is adó sörmárka egy hónap alatt költ el a népszerűsítésére Magyarországon. Ezt az összeget azonban nem külföldi kiállításokra, borversenyekre és szakmai kiadványokra fordítanák, mint eddig, sokkal inkább a honi piac fejlesztésére koncentrálnak majd, és a kulturált borfogyasztás mellett folytatnak majd kampányt a fiatal felnőtteket megcélozva. A magyar borok piacán ma csak az ár tájékoztat arról, hogy melyik a jobb vagy rosszabb palack, ráadásul a többség nem is a minőségi árut issza.

A Magyar Nemzet arról számol be, az építőanyagokat gyártó társaságok legalább 10 százalékos áremelést szeretnének elérni az idén. Ezt a cégek főként az energia világpiaci árának növekedésével, illetve a forint elmúlt hónapokban tapasztalt gyengülése indokolja. A lap felidézi, hogy mivel az elmúlt években a cégek semmilyen támogatást nem kaptak a gáz árára, ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a nagy energia-felhasználó építőanyag-gyártó cégek egy év alatt 60%-os gázáremeléssel voltak kénytelenek szembenézni. A lap által megkérdezett szakértő szerint az elkövetkező időszak vízválasztónak bizonyulhat, mivel valószínűleg csak azok a cégek élik túl a versenyt, akik a megnövekedett költségeik egy részét meg tudják spórolni a munkaerőn vagy más területen. A kisebb, tőkehiányos cégek ezért igen nagy bajba kerülhetnek.

A Világgazdaság cikkéből kiderül, a Magyar Közút Kht. elkészítette a 30 ezer kilométer hosszú országos közúthálózat felújításának koncepcióját. A tízéves program végére a burkolatok életkorát a jelenlegi 43 évről nyolc-tíz évre tervezik csökkenteni (ez nagyjából megfelel a fejlett országok átlagának). A szakértői becslések eddig arról szóltak, hogy ez a munka nagyjából 1000-1200 milliárd forintba kerülhet, ám a friss számítások az aszfaltcsík cseréjét fedező kiadás mindössze 645 milliárd forint lesz. A többletráfordításokat a felújítások eredményeként jelentkező költségcsökkenésből, uniós forrásokból, valamint a társaság jelentős hatékonyságjavulásából kívánják finanszírozni. A közútkezelőnek jelenleg 30 milliárd forintot kell fordítania évente üzemeltetésre és karbantartásra, és csak 5 milliárd jut felújításra.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Lapszemle 1. rész
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Lapszemle 2. rész
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Gazdasági lapszemle
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást