Ha egy bank hirdetésében roma szerepelne, mindenki azon gondolkodna, vajon a bank miért cigányt szerepeltetett a reklámjában - magyarázta a jelenséget a Kreatív havilap munkatársa.
Román Balázs szerint azonban ez ellen rendezői eszközökkel fel lehetne lépni. Egy televíziós szpotot el lehet készíteni úgy is, hogy a résztvevő természetes szereplője legyen annak.
Nem jó, ha ellentét van
A reklámszakembereket azonban elég nehéz meggyőzni erről, mivel a többségi társadalomban valóban igen magas az előítélet a romákkal szemben. Román Balázs elmondta: Program 5 címmel néhány éve olyan hirdetés-sorozatot indított a kormányzat, amely azt próbálta megjeleníteni, hogy nem jó, ha ellentét van a cigányok és a többségi társadalom tagjai között.
A reklámok hatására másfél év alatt a romákat elfogadók aránya 23-ról 45 százalékra emelkedett. Igaz, ebben az időszakban indultak be olyan tévéműsorok is, amelyek a cigányokat már nem szociálisan hátrányos helyzetű rétegként, hanem egyszerű emberként mutatta be.
A valóságshow-k vagy az egyik kereskedelmi csatorna tehetségkutató énekversenye és a Győzike-show elindulása is sokat oldott a két közösség közötti feszültségen.
Nagy durranás: régóta várt amerikai szuperfegyvert kaphatnak az ukránok