- Jó másfél hónapja, hogy a Fidesz elkezdte programjának az ismertetését. Hétről hétre mutatja be ennek egy-egy fontosabb elemét, fejezetét. Úgy látom, hogy március közepére a végére érünk.
- A különböző szervezetek írják a különböző alfejezeteket. Hogy lesz ebből koherens program?
- Õket kértük föl, hogy határozzák meg, mi az, amit ebből a Fidesz be tud emelni egy közös gazdasági, társadalompolitikai programba. A Fidesz most, a 2006-os választások előtt más utat járt be, mint korábban. Nem az történt, hogy leült néhány okos ember és kitalálta, hogy mi a jó az országnak, hanem megkérdeztük az embereket, hogy mik a legfontosabb gondok, s azzal a szakmával a gyakorlatban foglalkozó emberektől kérdeztük meg, hogy mi lehet a kitörési pont.
Nyilván fontos elem az oktatás, én alapvetően ezzel foglalkozom. A nevelő iskolát tartom fontosnak, amikor az oktatás nem pusztán képzési szolgáltatás, hanem értékrendet közvetít, szemléletet formál. Magyarország európai uniós állam, de nincs eszköz a kezünkben, hogy itt tartsuk a fiataljainkat. Elmennek, hacsak nincs valami, ami itt tartja őket. Kerülgethetjük a forró kását, nevezhetjük ezt hazaszeretetnek vagy nemzeti identitásnak, az igazi kérdés itt sem a felismerés, hanem az, hogyan lehet a fiataloknál más-más módon az összetartozás, a közösség élményét átélhetővé tenni.
- Várható-e a kerettanterv módosítása?
- Kerettantervek most nincsenek, mert ezt eltörölte a kormányzat, illetve egészen pontosan választhatóvá tette. Ennek ellenére az iskolák 80-85 százaléka még mindig az 1999-ben megszületett kerettantervek alapján tanít. A Nemzeti Alaptantervnek az a baja, hogy csak a kialakítandó képességeket írja le. De azt, hogy ezt milyen úton kell kialakítani, mik azok a konkrét ismeretek, netán a nemzeti kultúrában fontos versek, regények, szimbólumok, amiket ismerni kell, azt már nem tartalmazza. Fontos a tankönyvek minőségének biztosítása. Bizonyos értelemben ez inkább tíz-tizenöt év távlatában jelent kockázatot, ha szétesik az a közös kulturális jelképrendszer, ami összefűz minket. Ez az, amiért egy közösséghez, egy kultúrához tartozónak érezzük magunkat, és nemcsak grammatikailag értjük meg egymást.
- Tehát nem támogatnák egyfajta újabb kerettanterv visszaállítását, hanem a tankönyvek tartalmát néznék meg tüzetesebben?
- A tankönyvek minőségével komoly baj van. A tankönyvpiac jó dolog, de olyan mennyiségű bóvlit hozott a felszínre, ami tűrhetetlen. Ingyenesen kell minőségi tankönyvet adni a gyerekek kezébe, és ezért a tankönyvek jóváhagyásánál kell elérnünk azt, hogy a kulturális jelképrendszer, ikonrendszer egyben maradjon, biztosítsa a nemzeti kultúra generáción keresztül való továbbörökítését.
A kétszintű érettségi modelljét a polgári kormány dolgozta ki. Ennek színvonalát jelentősen csökkentette a jelenlegi kabinet, nyilván félt a bevezetés körüli botrányoktól. Szerintem az emelt szintű érettségi vizsga válthatja ki igazán a felvételit. Tehát az a fiatal, aki államilag finanszírozott képzésre jelentkezik, annak ebből a két felvételi tárgyból emelt szintű érettségi vizsgát kell tennie, nem elegendő a középszintű.
- És azt milyen eszközökkel érnék el, hogy minél több gyerek tegyen emelt szintű érettségit?
- Az államilag finanszírozott képzésben való részvételhez emelt szintű érettségi vizsga a felvételi beugró. Az hazugságnak bizonyult, amit mondtak a gyerekeknek, hogy az érettségi ténye már önmagában belépés a felvételibe. Hát nem volt az. Ezen a ponton bizonyosan változtatni kell.
- Hogyan és mit változtatnának a közoktatás infrastruktúráján?
- Mi kidolgoztuk a XXI. század iskolája programot, s ezt vette át a MedgyessyGyurcsány-kormány. Annyit változtatott rajta, hogy a római számot arab számra írta át, illetve egy sokkal sajnálatosabb változtatást eszközölt: tényleges támogatás helyett hitellehetőséget biztosított az önkormányzatoknak. Márpedig az önkormányzatok ma ezzel a hitellel nem tudtak élni. Majdnem ezer óvodai csoport szűnt meg az elmúlt négy esztendőben. Ehhez képest négy év után azt mondani, hogy egyébként a szocialisták célja az, hogy minden településen legyen óvoda, több, mint vérforraló.
- A Fidesz hogyan oldaná meg ugyanezt a dilemmát? Járjon-e a gyerek egy rosszabbul felszerelt iskolába, rosszabb tanároktól tanuljon, vagy utazzon néhány kilométert, és járjon egy jobb általános iskolába?
- Válasszuk ketté a dolgot, mert más az infrastrukturális fölszereltség kérdése és más a pedagógusok szakmai végzettsége vagy minősége.
Az óvodánál és az alsó tagozatnál sokkal nagyobb érték az otthonos, elfogadó pedagógiai környezet, a gyermekbarát környezet, mintsem az, hogy van két vagy három kakaóbiztos számítógép. Az óvodában én nem értek egyet a számítógép használatával, botrány, hogy közpénzből a számítógépet beviszik az óvodába, mert az ott ártalmas. Nem támogatni, hanem tiltani kell az óvodában a számítógép használatát. Ez a fajta virtuális világ, és ide tartozik a túl sok televíziónézés is, korlátozza a gyerek belső képalkotó fantáziájának a működését, ami a későbbi, összetett, intellektuális tevékenységnek az alapja.
Most megalkottunk egy olyan finanszírozási rendszert, amelyik a kistelepüléseken a településnagyságtól és jövedelemtermelő képességtől függetlenül képes garantálni az óvoda és az alsó tagozat megtartását, megmaradását. A felső tagozat esetében garantálni nem, de segíteni tudjuk, hogy olyan felső tagozat működjön, ahol szaktanárok vannak.
- Az a munkanélküliségi adatokon is látszik, hogy a diplomások számának növekedésével nő a diplomás munkanélküliek száma is.
Alaptörvény, hogy egy diplomás sokkalta könnyebben kap állást, mint egy csak középfokú végzettséggel rendelkező, de a gazdaság pangása oda vezetett, hogy már a diplomás munkanélküliség is nő. De pusztán az érettségi ma már Magyarországon munkaerőpiaci szempontból sem tekinthető lezáró és értékes végzettségnek. Ám a világon sehol sincsen mindenkinek diplomája. Gyurcsány Ferenc itt nyilván valami nagyot szeretett volna mondani. Mi úgy fogalmaztuk meg ezt a célt anno, hogy egy korosztály fele szerezzen felsőfokú végzettséget. Nem feltétlenül egyetemi, hanem főiskolai vagy technikusi végzettséget. Ám az elmúlt négy évben a teljes értékű diplomához jutás lehetősége csökkent.
- Hogyan változna meg a Fidesz kormányzása esetén az a rendszer, ami már változóban van a bolognai rendszerre való áttérés miatt?
Ez olyan, mintha új házba költöznénk. Jóvátehetetlen hibának tűnik a mostani kormánynál, hogy úgy költöztetik át a magyar felsőoktatást ebbe az új épületbe, hogy lerombolják a régit, és gyakorlatilag betiltották 2006 szeptemberétől a főiskolai és egyetemi képzési formát.
- Volt, ahol átmeneti időszakot tartottak fönn?
Gyakorlatilag csak ilyen van. Európában ezt a voluntarista, felvilágosult, az abszolutizmus világát idéző módszert rajtunk kívül egyetlenegy ország csinálta, Norvégia. Mindenki más egy türelmesebb, megfontoltabb, nyugodtabb fejlesztéspolitikát csinált. Megengedték az intézményeknek, hogy elkezdjék az új típusú képzéseket. Hogy várják a munkaerőpiac jelzéseit, hogy az miként fogadja ezt a bachelor- vagy alapképzést, elfogadja-e egyáltalán a három év után kiadott alapdiplomát, és csak utána bővítettek.
- A Fidesz erőteljesen bírálta az utóbbi években az oktatási tárca által a felsőoktatásban beindított magántőke bevonásával megvalósított projekteket. Bevonnák-e Önök is a magántőkét?
- A magántőke nem ördögtől való. Akkor rossz, ha a vállalkozás összes haszna a magántőkénél jelenik meg, a kockázata pedig csak a közösségnél. Ezek a szerződések ma ilyenek. Húszéves szerződésekről van szó, mi kifizetjük az így fölépülő kollégium árát háromszor, az üzemeltetést is, és húsz év után sem lesz a miénk az épület.
- De a kollégiumba jutásért most sorban állnak a diákok, tehát valamilyen irányba el kell indulni.
- Építeni kell, ez kétségtelen. Hatalmas felsőoktatási beruházási program indult el a polgári kormány idején is, de ellenőrzött módon, közpénz fölhasználásával és nem pedig húsz évre előre eladósítva az egyetemeket, illetve az előttünk álló négy vagy öt kormányzati ciklust.
Én azt látom, amire az Állami Számvevőszék is felhívta a figyelmet, hogy ma törvényileg rendezetlen a magánszereplő és a közszereplő viszonya, a kockázataik, illetve a hasznaik finom kiporciózása. Egy törvény benyújtásán, illetve előmunkálatain dolgozunk, tehát a következő kormány dolga lesz az, hogy törvényi alapra helyezze a magántulajdonos és a közösség együttműködését. Ma ez nem törvénytelen, de vadkapitalista módon működik, és a magánbefeketők kíméletlenül visszaélnek ezzel a helyzettel.