Magyarországon a téli gázfogyasztás nagyjából a nyári tízszerese, hiszen a legtöbb háztartás gázzal fűt. A MOL Rt. vezető közgazdásza szerint ez azt jelenti, hogy a magyarországi tározókba április végén kezdik „betárazni” a gázt és október végén, vagyis az őszi fűtési szezon kezdetével a fogyasztás elkezdi meghaladni az importot és a hazai termelést.
Varró László az InfoRádió Aréna című műsorában azt mondta, hogy a jelenlegi tározók úgy vannak méretezve, hogy a fűtési szezon végére kiürülnek.
A MOL Rt. vezető közgazdásza szerint a jelenlegi rendszer nem számol azzal az import esetleges hosszabb távú, például több hónapos kiesésével. Ezt a problémát egy stratégiai tározó sem tudná kezelni.
„Az energiapolitikának ezért azt kell mérlegelnie, hogy mennyi pénzt vagyunk hajlandóak fizetni mennyi biztonságért” – fogalmazott az InfoRádióban Varró László.
A MOL Rt. vezető közgazdásza úgy vélte, hogy az orosz-ukrán gázárvita egyik előnye az volt, hogy rávilágított az egyoldalú import-függőség kockázataira. Magyarország számára két kitörési lehetőség van: az egyik a Nabucco csővezeték kiépítése, a másik egy cseppfolyósított földgázkikötő létrehozása az Adrián.
Utóbbira már jelenleg is van példa, de a genovai kikötő túl messze van Magyarországtól. Varró László szerint ugyanakkor a földgáz cseppfolyósításának technológiája nagyon látványosan fejlődött az elmúlt évtizedben.
A közgazdász azt mondta, hogy a számítások alapján ha a gázmező és a fogyasztó több mint 4000 km távolságra van egymástól, akkor már jobban megéri a földgázt cseppfolyósítani és hajóval szállítani, mint vezetéken.