A hidegindítás során az egyik legnagyobb kockázatot a kenőanyag állapota jelenti. A motorolaj alacsony hőmérsékleten sűrűbbé válik, így az indítást követően akár tíz másodpercbe is beletelhet, mire eljut minden kenési pontra - olvasható a veol.hu-n.
Az optimális, 90 Celsius-fokos üzemi hőmérsékletet az olaj – a hűtővízzel ellentétben – csak hosszabb távon, körülbelül húsz kilométernyi folyamatos vezetés után éri el.
Az autó állagmegóvása érdekében érdemes betartani az alábbi szabályokat:
- Indítás után hagyjuk a motort pár másodpercig alapjáraton járni, hogy az olajnyomás felépüljön.
- Amíg a motor be nem melegszik, kerüljük a magas fordulatot; a 2000-es percenkénti fordulat ilyenkor bőségesen elegendő.
- Kerüljük a hirtelen gyorsításokat, mivel a dugattyúk és a hengerek eltérő ütemben tágulnak, ami fokozott kopáshoz vezethet.
Előmelegítés: álló helyzetben vagy eszközzel?
Bár sokan percekig járatják az autót a ház előtt, a szakemberek a hosszú, alapjáraton történő melegítést nem javasolják, mivel ez szükségtelenül terheli a főtengelyt. Hatékonyabb megoldást jelentenek az elektromos motor-előmelegítő berendezések, amelyek a hűtővíz keringetésével vagy a motortömb közvetlen fűtésével készítik fel a rendszert az indulásra.
Az ilyen kiegészítők használata különösen azoknak javasolt, akik fűtetlen helyen tárolják járművüket, vagy az indulás után azonnal nagyobb terhelésnek (például autópálya-felhajtó vagy meredek emelkedő) teszik ki a motort.