A kereskedőket semmilyen jogszabály nem kötelezi arra, hogy üzletekben (nem webáruházakban) visszavegyenek olyan termékeket, amelyek nem hibásak – mondta el az InfoRádiónak Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezetője.
„Egy nagyon erős téveszme kering a magyar vásárlói fejekben, és sokszor az eladókéban is.
Nagyon sokszor hiszik azt, hogy 3 vagy 8 vagy 14 napig a kereskedőnek kötelezettsége visszafizetni a pénzt, ha meggondoljuk magunkat”
– mondta Siklósi Máté.
Annak ellenére, hogy ez tévedés, a kutatásuk azt mutatja, hogy ezt az igényt a legtöbb üzlet már igyekszik kielégíteni. Így alakulhatott ki az a rendszer, hogy az üzletek - szektoroktól függően - akár 15-30 napig is visszafizetik a pénzt, ha a terméket eredeti állapotában, használatlanul visszaviszik.
Mik számít hibás termék visszavételének?
- Webshopoknak a hibás termékeket akkor vissza kell venniük, ha azt egy kicsit is használták.
- Az üzleteknél van szavatosság és jótállási kötelezettség is. Ha a termék valamilyen módon nem nyújtja azt, ami elvárható lenne (például nem melegít a mikrohullámú sütő, a cipőnek leválik a talpa, vagy a ruha cipzárja nem jó), akkor szintén kötelesek visszavenni.
Nyugta és csomagolás kell
Siklósi elmondta, hogy az üzlettől függ, hogyan veszi vissza a „nem tetsző” terméket, mivel ebben az esetben a jogszabály nem ír elő semmilyen kötelezettséget. Általánosságban elmondható, hogy nyugtát, számlát, illetve a termék eredeti csomagolását és dokumentációiját is visszakérik, és ezután nyílik arra lehetőség, hogy az árut becseréljék, vagy a vevők levásárolhassák az adott termék árát, vagy akár vissza is fizetik a visszavitt termék árát.