eur:
392.86
usd:
368.16
bux:
66115.42
2024. április 18. csütörtök Andrea, Ilma
Minden, amit a karácsonyi ajándékkal kapcsolatos problémákról tudni érdemes

Minden, amit a karácsonyi ajándékkal kapcsolatos problémákról tudni érdemes

A Budapesti Békéltető Testület jó tanácsai az ünnepekre, és azon túlra is, ha nem tetszene végül az ajándék vagy azzal fogyasztóvédelmi probléma adódik.

Egyre többen szerzik be az ajándékokat az internetről, ugyanakkor ennek is megvannak a maga lehetséges kockázatai. Ha esetleg nem érkezne meg időben, akkor elvész az ajándékozás öröme, ráadásul, ha a terméket is már előre kifizették, akkor pedig se pénz (addig, míg vissza nem utalják), se posztó. Mielőtt a fogyasztók kiválasztanák, hogy melyik webáruházzal szerződnek, több dolgot is érdemes mérlegelniük.

  • Az első és legfontosabb eldönteni, hogy az Európai Unión kívülről (például az USA-ból vagy kínai webáruházból) vagy pedig uniós tagállamból, esetleg belföldről rendelnek.

A közelebbi földrajzi hely önmagában is nagyobb biztosíték arra, hogy időben megkapják az árucikket. Utána kell nézni a webáruház honlapján közzétett szállítási határidőnek: van olyan cég, amely néhány napon belül szállít, de olyan is, amely akár 30-60 munkanapos kiszállítással dolgozik.

Ugyancsak érdemes elolvasni az interneten közzétett bejegyzéseket az adott vállalkozásról, mert akik esetleg már pórul jártak korábban, ezt rendszeresen megosztják a többi felhasználóval, ugyanez igaz akkor is, ha a fogyasztók pozitívan értékelték a kapott szolgáltatást.

A legnagyobb védelemben akkor részesülnek a fogyasztók, ha belföldről vagy pedig valamelyik más uniós tagállamból rendelnek az interneten. Ilyenkor ugyanis meggondolhatják magukat 14 napon belül, a termék átvételétől számítva, indokolás nélkül.

  • Előfordulhat, hogy már az online megrendelés után, de még az átvétel előtt gondolják meg magukat a fogyasztók, vagy azzal szembesülnek, hogy késik az internetről megrendelt ajándék.

Ilyenkor - Európai Unión belüli vásárlás esetén - lemondhatják a fogyasztók, és nem kötelesek a terméket átvenni sem később. Fontos, hogy ha a belföldi vagy uniós vásárlás ellenére már látni lehet, hogy a webáruház nem tud határidőben szállítani, a fogyasztók ne telefonon, hanem írásban, elektronikus üzenetben mondják le a rendelést, kifejezetten az indokolás nélküli elállási jogukra hivatkozva. Vita esetén ugyanis nekik kell bizonyítani, hogy ez valóban megtörtént.

Ha a vételárat már előre kifizették az interneten,  a webáruháznak haladéktalanul, de legkésőbb az elállás kézhezvételétől számított 14 napon belül a fogyasztó által kifizetett teljes összeget vissza kell fizetnie. 

A 14 napos lemondási lehetőség csak az EU-ból történő vásárlásra vonatkozik. Ha valaki például az Egyesült Államokból vagy Kínából rendel, fokozott körültekintéssel kell eljárnia, érdemes utánanézni az érintett internetes oldal pozitív és negatív értékeléseinek, más fogyasztók tapasztalatainak vagy éppen annak, hogy milyen vámszabályok érvényesülnek.

  • Számolni kell azzal is, hogy esetleg az ajándék időben megérkezik, de az mégsem tetszik a megajándékozottnak.

Ilyenkor, ha internetről történt a vásárlás az EU-ból, az átvételtől számított 14 napig még vissza lehet küldeni (saját költségen), ha viszont az már letelt, úgy a kereskedő az egyébként hibátlan terméket nem köteles kicserélni, sem a levásárlást biztosítani, sem a pénzt visszaadni.

A fogyasztókat ugyanis ekkor már csak hibás termékek esetén illetik meg különleges jogok (elsősorban az ingyenes kijavítás vagy kicserélés, ennek hiányában pedig vételár-leszállítás vagy a teljes vételár visszafizetése). A vásárlástól számított hat hónapon (bizonyos vételár feletti tartós fogyasztási cikkeknél ez egy év a kötelező jótállás miatt) belüli hiba esetén az eladónak kell azt bizonyítani, hogy az átadáskor még nem volt hibás a termék, ennél későbbi hibánál viszont már a fogyasztónak szükséges azt igazolni, miszerint eleve rossz (például: gyártási hibás) árucikket kapott. Összességében pedig két évig lehet reklamálni az átvételtől számítva a termék hibája miatt.

Ha boltban történt a vásárlás és nem az interneten, akkor csak a hibás terméket lehet visszavinni és ekkor ismét a fenti jogokat lehet érvényesíteni.  Van olyan tévhit, hogy 72 órán vagy három napon belül még a terméket bármilyen okkal és mindig ki lehet cseréltetni avagy a pénzt vissza lehet kérni. Ez nincs így.

Címlapról ajánljuk

Vágujhelyi Ferenc az Arénában: mostantól azonnal fellép a NAV az önrevízióval visszaélők ellen

Az önrevízióval visszaélők csalárd gazdálkodása miatt versenyelőnyre tesznek szert a becsületes gazdálkodókkal szemben, és ezt nem tudjuk megengedni – mondta Vágujhelyi Ferenc, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal elnöke. Az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt az szja-bevalllásokról, az eÁFA-rendszer előnyeiről, az idén kiemelten ellenőrzött területekről és arról is, hogy az adóhatósági büntetés miért hatékonyabb, mint a büntetőeljárási szankció.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.18. csütörtök, 18:00
Dobrev Klára
árnyék-miniszterelnök, a DK-MSZP-Párbeszéd EP listavezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×