2024. április 20. szombat Tivadar

Új baktériumot és egy őskori tengeri ragadozót is felfedeztek

Fennállásának 10. évfordulóját ünnepli a brnói Masaryk Egyetem által működtetett cseh kutatóállomás az Antarktiszon: a Mendel bázison eddig szolgált kutatók nevéhez fűződik egy új baktérium, valamint egy őskori tengeri ragadozó maradványainak a felfedezése, továbbá ők mérték az eddigi legmagasabb hőmérsékletet a Déli-sarkvidéken.

A 2007. február 22. óta működő bázison eddig 25 tudományterület 90 tudósa fordult meg. Az állomást vezető Pavel Kapler, az egyetem Földrajztudományi Intézetének munkatársa szerint a James Ross-szigeten lévő bázis 50 millió cseh koronából (570 millió forint) valósult meg.

A tudósok évente két-három hónapot töltenek az állomáson, általában a januártól márciusig tartó antarktiszi nyár folyamán, amikor a legkedvezőbbek az időjárási feltételek.

• Két évvel ezelőtt, 2015 márciusában rekordnak számító 17,8 Celsius-fokot jegyzett a bázis egyik automata hőmérsékletmérő-állomása, amely a több mint 500 méterrel a tengerszint fölé magasodó Davies Dome jéghegy tetején áll.
  • Cseh paleontológusok találtak a világon elsőként megkövesedett szivacsokat az Antarktiszon és ugyancsak cseh tudósok tárták fel az őskori tengeri ragadozó, a plezioszaurusz 75 millió éves maradványait az antarktiszi Vega-szigeten.
  • A Mendel bázis munkatársai több tucatnyi mikroorganizmust fedeztek fel és írtak le a tudomány számára, továbbá bizonyították, hogy a gerinctelen állatok, elsősorban a bolharákok, a Föld mágneses mezejét érzékelve tájékozódnak.

Kapler szerint a tudósok munkája a hosszú távú méréseken alapszik és hozzájárul az Antarktisz jelentőségének és a globális klímaváltozásban játszott szerepének a jobb megértéséhez.

A cseh kutatóállomás 21 méterszer 11 méteres főépülete 15-20 kutató befogadására alkalmas. Az épület körüli tárolókban a különböző berendezéseket őrzik. A kutatók vízellátásáról egy gleccser által táplált közeli patak gondoskodik.

Kapler szerint az egyetem legalább egy laboratóriummal és egy műhellyel akarja kibővíteni a bázist.

Csehország volt a 26. ország, amely saját kutatóállomást létesített az Antarktiszon.

Harry hercegi címe bánhatja, hogy állandó amerikai lakos lett

Harry herceg, III. Károly angol király kisebbik fia hivatalosan is felszámolta kapcsolatait Nagy-Britanniával. Így értékelik a szigetországban a lépését, hogy az Egyesült Államokat jelölte meg állandó lakhelyeként. Felmerült, hogy emiatt elveszítheti hercegi címét.