2024. április 24. szerda György

Itt a sötét erő - felfedeztük az ötödik kölcsönhatást

Amerikai fizikusok hívták fel a figyelmet a Nature News hasábjain az MTA Atommagkutató Intézetében folyó sötét anyag kutatás eredményeire. A Krasznahorkay Attila vezette kutatócsoport a természet ötödik alapvető kölcsönhatását fedezte fel a cikk szerint.

„A sötét anyag kutatása évek óta folyik világszerte nagy laboratóriumokban. Egyre kisebb energiájú részecskéket próbálnak kimutatni, jelenleg már közelednek a proton tömege felé, vagy az alá is mennek. Ezzel párhuzamosan alakult ki egy elmélet, miszerint a sötét anyag részecskéi közötti kölcsönhatást valahogyan értelmezni kellene, ahogy a jól ismert elektromágneses kölcsönhatást, amelynek a közvetítő részecskéje a foton, a fény részecskéje” - mondta Krasznahorkay Attila atomfizikus.

Itt a sötét erő - felfedeztük az ötödik kölcsönhatást

Hozzátette: Ennek az analógiájára fejlesztettek ki egy modellt, amely szerint a sötét anyag részecskéi közötti kölcsönhatást egy sötét fotonnak kellene közvetíteni, amelynek a tulajdonságait sikerült előre jelezni.

„Az új részecskét az atommagban állítottuk elő, feltételezve, hogy az atommagban az összes kölcsönhatás előfordul, kezdve a gravitációs kölcsönhatástól, az erős, a gyenge és az elektromágneses kölcsönhatásig, illetve feltételezéseink szerint a sötét kölcsönhatás is” - fogalmazott az atomfizikus.

Krasznahorkay Attila szerint azonban az atommag alkotórészeihez való csatolódása különböző mértékű.

„Nem szeret csatolódni az atommag protonjához, inkább a neutronhoz. Ezért gondolják amerikai kollégák, hogy amit a kísérleteinkben találtunk, az valamiféle más részecske és egy ötödik kölcsönhatás közvetítő részecskéjéről van szó” - jegyezte meg Krasznahorkay Attila.

Mint mondta, egy hét mérési idő alatt csak 200 ilyen eseményt tudnak előállítani, ez pedig azt is jelzi, hogy a magreakció gyakoriságánál sokkal kisebb effektusról van szó. De az atomfizikus szerint bármennyire is nehezen kimutatható és az ember számára érzékelhetetlen ez a kölcsönhatás, a sötét anyag megismerése fontos dolog, hiszen mindenütt jelen van az univerzumban, itt a Földön is.

„Épp ezért nyugtalanító a helyzet, hiszen a sötét anyag itt van körülöttünk, de nem veszünk róla tudomást, nincs velünk kölcsönhatásban. Ugyanakkor szinte biztosak lehetünk benne, hogy erre a sötét anyagra vonatkozó törvények, illetve ennek kölcsönhatása valamilyen módon beleszól az életünkbe és a körülöttünk lévő anyagi világ törvényszerűségeibe” - mondta Krasznahorkay Attila atomfizikus az InfoRádiónak.