eur:
394.08
usd:
368.38
bux:
66376.55
2024. április 25. csütörtök Márk

75 éves a dízelmeghajtású személygépkocsi

Hetvenöt évvel ezelőtt, 1936 tavaszán került forgalomba az első olyan személygépkocsi, amelyet dízelmotor hajtott. Eladdig ugyanis ezt a takarékos erőforrást kizárólag teherautókba építették be.

A Mercedes-Benz cég 260D jelzésű, szögletes karosszériájú modellje az 1936. februári berlini autókiállításon mutatkozott be a közönségnek, akárcsak a Hanomag gyár Rekord elnevezésű kocsija, amelyet szintén dízelüzemanyag hajtott. Míg a stuttgarti cégnél már minden készen állt a sorozatgyártásra, amely pár héttel a kiállítás után meg is indult, a Hanomag csak 1936 utolsó hónapjában dobta piacra a Rekordot. Így az elsőség a 260D típusé lett.

(A francia André Citroen gyárában ugyan már 1933-ban elkészült egy dízelmeghajtású személykocsi, a Rosalie, ez azonban különböző jogi problémák miatt soha nem került sorozatgyártásra.)
A dízel-Mercedes 2600 köbcentiméter lökettérfogatú négyhengeres motorja 45 lóerőt adott le percenként háromezres fordulatszámon. Ez a teljesítmény 100 kilométer/óra csúcssebességre gyorsította fel az 1650 kilogramm tömegű autót. Óránként 70 kilométeres sebesség mellett a motor kilenc liter gázolajat fogyasztott. Egy mai VW Golf 1.6 TDI 1,6 literes motorja, hasonló körülmények között, a fenti üzemanyag-mennyiség felével is beéri, csúcssebessége pedig 180 km/óra.

Három évvel a 260D bemutatkozása után kitört a világháború, a robbanómotorok fejlesztése terén a haditechnika került előtérbe. 1945 után is sokáig csend volt a gyári laboratóriumokban, eltekintve attól, hogy a Fiat és a Peugeot is nekilátott dízelmotorokat gyártani. Ezek mind közvetett befecskendezésű, előkamrás aggregátok voltak.

A Volkswagen csak 1976-ban csatlakozott a "dízelcsaládhoz": a fürge és takarékos Golfba épített öngyulladó motornak köszönhetően a dízelmotor végleg kikerült a "taxi gépkocsi" kategóriájából. Az akkor még önálló Audi cégnél pedig 1975-ben kezdődött meg a közvetlen befecskendezésű aggregátok kifejlesztése. Ez kemény 14 évig tartott, az eredmény - az öthengeres, turbófeltöltős, közvetlen befecskendezésű Audi 100 - 1989-ben került a szalonokba.

A Fiat a kilencvenes évek közepén fejlesztette ki az első common-rail, azaz közös nyomócsöves dízelmotort. Az UNIJET-rendszert 1997-ben az Alfa Romeo 156 típusba építették be, és sikerét látva, a többi autógyár is megkezdte a felzárkózást. A common-rail rendszer megjelenése mérföldkövet jelentett a dízeltechnikában, mert a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó, egyre szigorúbb nemzetközi előírások a dízelmotorok végleges eltűnését eredményezhették volna.

Ma már szinte nincs olyan autógyár, amely ne készítene dízelmotoros modelleket: Európa után Japán és Korea is behódolt az öngyulladó motoroknak. Az utolsó meghódítandó piacot az Egyesült Államok jelenti, ám újabban ott is csökken az idegenkedés a dízelektől, amiben szerepet játszik a roppant kedvező fogyasztás is. Ezek ugyanis átlagosan ma is 30 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint hasonló lökettérfogatú Otto-motoros vetélytársaik.

Címlapról ajánljuk
Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

A platform jelenleg a legnépszerűbb a fiatalok körében, és amellett, hogy rengeteg időt töltenek el rajta, a megjelenő tartalmak jelentős befolyással vannak a felhasználókra politikailag is. A meghozott törvény arra kényszeríti a kínai vállalatot, hogy amerikai kézbe adja tengerentúli leányvállalatát, ám az államvezetés úgy is dönthet, hogy titkos technológiává nyilvánítja az algoritmust, így viszont 170 millió felhasználó maradhat hoppon.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.25. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Reggel az ázsiai tőzsdéken kedvező hangulatban telt a kereskedés, ezt követően azonban Európában és Amerikában is elfogyott a lendület délutánra a tőzsdéken. Az üzemanyagárakról szóló bejelentést követően is erős a Mol, az olajcég árfolyama  2 százalékos pluszban zárt. Amerikában kis mértékű, vegyes irányú elmozdulás volt látható. Hasonló témákkal is foglalkozunk a május 16-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Regisztráció és jelentkezés itt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×