2024. március 28. csütörtök Gedeon, Johanna

Azonosították a HIV vírust elpusztító fehérjét

A chicagói Loyola egyetem kutatói azonosították a TRIM5a nevű fehérjében azokat az aminosavakat és működési mechanizmusokat, amelyek képesek elpusztítani az AIDS kórokozóját, a HIV vírust - közölte az Index.

A TRIM5a fehérje különleges képességét 2004-ben fedezték fel. A protein rhesusmajmokban jelen levő változata képes a HIV vírust azonosítani, majd elpusztítani, megvédve az állatot a betegségtől (a rhesusmajmokat nem is a HIV fertőzi meg, hanem egy hasonló vírus, a SIV). A TRIM5a az emberi szervezetben is megtalálható, és hasonlóképpen működik nálunk is egyes vírusokkal szemben, de a HIV-re nem reagál - írta az Index.hu.

Az amerikai kutatók most beazonosították a bonyolult, 493 aminosavból álló fehérjében azt a hat aminosavat, ami a HIV vírus elpusztításáért felelős. Ezek az aminosavak az emberi TRIM5a-ban mások, ezért veszítette el a fehérje a HIV-blokkoló képességét.

A felfedezést egy új, speciális mikroszkóp bevetése tette lehetővé [1]. A TRIM5a-hoz fluoreszcens fehérjéket csatoltak, így meg tudták figyelmi hogy annak egyes komponensei hogyan viselkednek a HIV elpusztítása közben.

A kutatások nagyon korai stádiumban vannak, még állatkísérletek sem történtek, csak sejttenyészeteken vizsgálták a HIV és a TRIM5a viselkedését a kutatók. A felfedezés közelebb vihet a fehérje működési elvét lemásoló gyógyszer létrehozásához, vagy ahhoz, hogy genetikailag úgy módosítsuk a szervezetünkben egyébként is meglevő proteint, hogy az a majmokéhoz hasonlóan reagáljon az AIDS vírusára.

Kis-Benedek József az Arénában: a moszkvai merényletet nem csak az Iszlám Állam szervezte

Az Iszlám Állam mellett ukrán katonai hírszerzést sejti a 137 ember halálát követelő múlt pénteki terrortámadás mögött Kis-Benedek József biztonságpolitikai szakértő, címzetes egyetemi tanár, az MTA doktora. Az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt arról is, hogy folyamatosan erősödik az együttműködés Irán, Oroszország és Kína között, és részletesen szólt arról is, hogy miért fontos az izraeli miniszterelnöknek, hogy háborúzzon a gázai övezetben, és kik támogatják ebben.

MNB: megnőtt a forint inflációra gyakorolt hatása

A korábban vártnál mérsékeltebb növekedés, alacsonyabb, de az év közben kissé emelkedő infláció vár a magyar gazdaságra az idén – derül ki a Magyar Nemzeti Bank inflációs jelentéséből, amely 2025-re vetíti előre a 3 százalékos inflációs cél elérését.