2024. április 19. péntek Emma

Végre megtudhatjuk, mi mindenre jó a selyem

Erősebb lehet a selyem, mint a golyóálló mellény. Mégis a szépség és a luxus szinonimája, a selyemszálak a természet mesterművei, amelyeknek különleges tulajdonságait még nem sikerült laboratóriumban megismételni. A tudósok csak az utóbbi években kezdték meg a titkok feltárását.

Bámulatos mechanikai tulajdonságainak, valamint küllemének köszönhetően a selyemszál textíliák, orvosi varratok, sőt vértezetek fontos anyaga már ötezer éve.

A Science tudományos folyóirat legfrissebb számában az amerikai Tufts egyetem kutatói összegzik a selyemalapú anyagok szerepét az anyagtudományokban, hangsúlyozva, hogy az elmúlt pár évtizedben hightech irányokban növekszenek a selyem felhasználási területei.

David Kaplan orvosbiológiai mérnökként évtizedek óta kutat biokompatibilis anyagokat, köztük selyemalapú anyagokat is. Szerzőtársa, Fiorenzo Omenetto munkája úttörő jelentőségű a selyemre alapuló optika és fotonika területén.

A selyemszálak és képződésük kutatásakor kiderült, hogy a folyamatban a kémia, molekuláris biológia és a biofizika is szerephez jut. Az anyag kutatása során tett felfedezések szolgáltatták az alapját a selyem új generációs alkalmazásainak az orvosi eszközöktől és gyógyszeradagoló rendszerektől az elektronikáig.

Mint a Science-ben megjelent cikkükben a szerzők megjegyzik, a selyem hidrogélek, filmek, szálak és szivacsok kifejlesztése lehetővé teszi a fotonika, optika, nanotechnológia fejlődését is. A biokompatibilis selyemből egyebek közt csontok és ínszalagok készülhetnek.

Mivel a selyemszálak előállítása nem alapul összetett vagy mérgező vegyületeken, ezért az anyag környezetbarát. A selyem élő rendszerekkel is integrálható, így például agyi implantátum készíthető belőle.

Kaplan és Omenetto szerint a jövőben érzékelők lebomló és flexibilis elektronikus kijelzői is készülhetnek selyemből, melyeket beültethető optikai rendszerként orvosi diagnosztikára és kezelésekre alkalmazhatnak.