2024. április 18. csütörtök Andrea, Ilma

A HIV-vírus ősi szakasza mutathatja meg eredetét

A HIV-vírusban lévő, eredetileg macskavírusból származó genetikai potyautas segítheti a kórokozó átlépését és szaporodását az embereknél - közölték amerikai kutatók a Nature Structural and Molecular Biology című szakkiadványának vasárnap megjelent számában.

A megállapítás nem csupán a vírus eredetének feltérképezéséhez nyújt segítséget, de új vakcinák megtervezéséhez is használható információkat ad.

A vírus genetikai állományában lévő, korábban észrevétlenül maradt RNS-szakaszra a Robert Bambara vezette kutatócsoport bukkant rá a New York-i Rochester Orvosi Központban. A humán immunhiány vírusa, a HIV úgynevezett retrovírus, amelyben nem DNS, hanem RNS az örökítő anyag. Az újonnan felfedezett RNS-darabka nagyon hasonlít az emberi RNS-re - állítják az amerikai kutatók.

"Nem csak a gént találtuk meg, hanem egy kézenfekvő magyarázatot is arra, hogy miért van még ott több millió generáció után is: jelenléte drasztikusan javítja a HIV szaporodását a sejtben" - emelte ki Bambara a vizsgálatról szóló közleményben.

Szerinte ez új módszereket nyithat meg annak megakadályozására, hogy a vírus tömeges méretekben másolja le önmagát. A tudósok feltételezik, hogy az emberi vírus a csimpánzokat megfertőző SIV-vírusból alakult át, azaz a csimpánzokról került át a kórokozó az emberekre. "A macska immunhiány vírusból (FIV) származhatott a SIV, ezért a HIV őse is ez lehet" - írták most a kutatók.

HIV-szerű vírusokat azonosítottak már juhokban, kecskékben, lovakban, szarvasmarhákban és macskákban, ám csak a macskákat fertőző FIV mutat közeli rokonságot a HIV és SIV (emberi és csimpánz) vírusokkal.

Mint minden vírus, a HIV is a megfertőzött sejtek "megszállásával" szaporodik: eltérítve a sejtet eredeti feladatától, arra utasítja, hogy a vírus génállományából készítsen másolatokat. A HIV esetében lejátszódó folyamat pontos leírása nagyban növelné a megelőzés esélyeit. Egyúttal arra is magyarázatot adna, miként ugranak át a vírusok egyik fajról a másikra, állatokról emberre.

A tanulmányból következtetéseket lehet levonni arra is, hogy a H1N1 pandémiás vírus esetében miként keveredtek több faj genetikai állományának részletei - véli Matthew Portnoy, az Egyesült Államok Nemzeti Egészségügyi Intézeteinek (NIH) munkatársa. "Az átvitel mechanizmusának tisztázása lehetővé teszi, hogy a kutatók jobban megértsék a vírusok evolúcióját, és remélhetően pontosabban megjósolják a 'következő lépést a vakcinák és kezelések tervezése során" - mondta Portnoy.

Sárkány, Krokodil és Ragyogás – ezek lehetnek a pusztító izraeli bosszúállók

Izrael bejelentette, hogy nem hagyja válasz nélkül Irán tömeges drón- és rakétatámadását. Dél-Libanonban már meg is ölték a Hezbollah néhány fontos parancsnokát, de lehet, hogy Jeruzsálemben ennyivel nem fogják beérni. Szakértők most azt találgatják, vajon hogyan vághatna vissza Izrael a határaitól több mint ezer kilométerre lévő Iránnak.
2024.04.18. csütörtök, 18:00
Dobrev Klára
árnyék-miniszterelnök, a DK-MSZP-Párbeszéd EP listavezetője
Mutatunk egy részvényt, amivel meg lehet játszani a következő Nagy Bummot

Ha igazán izgalmas tőzsdei befektetéseket keresünk, akkor néha érdemes lehet kitágítani a fókuszunkat a megszokott „állampapír-OTP-nagy amerikai cégek" nexusából, és akár egészen távoli országok részvénypiacain is körülnézni. Elemzésünkben pontosan erre teszünk kísérletet, egy olyan ország egyik legizgalmasabb iparágából szemezgetünk, amely számos elemzők várakozása alapján óriási növekedés és gazdasági fejlődés előtt áll.