Rémálom lehet a Red Bull ellenfeleinek, ahogy Sebastian Vettel két hete végig uralta az idénynyitó melbourne-i futamot. A német pilóta fölényesen nyerte meg az időmérőt, csapattársa, az ausztrál Mark Webber pedig harmadik lett. A két ferraris közül a spanyol Fernando Alonso az ötödik, a brazil Felipe Massa a nyolcadik pozícióból indulhatott neki a versenynek. Aztán a futamon folytatódott a Red Bull-parádé: Vettelt tetemes, huszonkét másodperces előnnyel elsőként intették le a második Lewis Hamilton előtt. Alonso több mint félperces hátránnyal negyedikként gurult át a célvonalon.
Ferraris remények
A Ferrarinál úgy vélekednek, hogy a malajziai pálya a vonalvezetés, a hőség, a magas páratartalom és a viharveszély miatt kiszámíthatatlan, de mindez végül nekik kedvez majd. Ráadásul Alonso kedvenc futamai közé tartozik Sepang: itt szerezte meg a spanyol 2003-ban első pole pozícióját, és kétszer, 2005-ben, illetve 2007-ben meg is nyerte a versenyt.
"Csak néhány helyen kellett kicsit változtatnunk az autón - közölte Alonso. "Ami a melbourne-i versenyt illeti, tény, hogy lemaradtunk kissé, de nem történt katasztrófa. Itt, Malajziában, hallatlanul fontos a fizikai felkészülés, mert nehéz napok várnak ránk" - tette hozzá.
Plusz nyolcvan lóerő a Red Bull-ban
A kétszeres világbajnok Ferrari-pilóta tehát nagy csatát vár Malajziában. De ezzel a legfőbb vetélytárs is tisztában van.
"Komoly hiba lenne, ha lebecsülnénk az ellenfeleinket" - nyilatkozta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, aki biztos abban, hogy Alonso, Hamilton és a többiek mindent elkövetnek majd, hogy megnehezítsék a dolgukat.
Horner megemlítette azt is, hogy a malajziai futamon várhatóan Vettel csapattársa, Mark Webber közelebb tud majd autózni a némethez. "Találtunk néhány dolgot Mark autóján, beállításokkal összefüggőeket, amelyek hátráltathatták Ausztráliában. Ezeket az alkatrészeket mind kicseréltük a mostani hétvégére"- árulta el a csapatfőnök. Horner a Bildnek korábban azt is elmondta, hogy a nyitó futamon nem használták a Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszert (KERS), mert nem voltak biztosak abban, hogy az hibátlanul működik.
Most viszont beszerelik az autóikba a KERS-t, és így a Red Bull további nyolcvan lóerőt kap az amúgy is látványos sebességelőnyéhez. Ez Vetteléknek különösen a hosszú egyenesekben jön majd jól. Ebből pedig a sepangi pályán mindjárt kettő is van, mindegyik egy kilométer körüli hosszal. Szakértők szerint a plusz lóerők körönként fél másodperces előnyt jelenthetnek az osztrák energiaital-gyártó csapatának.
"Fantasztikus érzés volt nyerni Ausztráliában, szeretném, ha ez Malajziában megismétlődne" - nyilatkozta Vettel. "Arra számítok, hogy az időjárás most is kiszámíthatatlan lesz, így igyekszünk mindenre felkészülni" - tette hozzá a regnáló világbajnok.
Schumacher: Még ne írjanak le minket!
De ki tudja valóban megszorongatni a Vetteléket? A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko a Bildnek tréfásan azt nyilatkozta, abban reménykedik, hogy az idén eléggé unalmas lesz a Formula-1-es szezon. Komolyra fordítva a szót hozzáfűzte: szerinte Alonso mellett a mclarenes Lewis Hamilton is közelebb kerülhet a vörös bikákhoz.
(Tavaly Hamilton emlékezetest alakított Sepangban. A brit világbajnok a huszadik helyről indulva ért fel a pontszerző hatodik helyre. A mostani verseny előtt úgy vélekedett, az Ausztráliában mutatott sebességük jó okot adhat a reménykedésre, hogy Malajziában sikeres futamot teljesítenek.)
És Schumacher? - tette fel a kérdést a Bild riportere. "A Mercedes egyelőre nem vetélytársa a Red Bullnak. Talán még lehetnek, hiszen a teszteken általában elég jó autókkal tudtak kiállni" - tette hozzá Marko.
A hétszeres világbajnoknak, úgy tűnik, egyelőre valóban nem sok babér terem. Michael Schumacher Ausztráliában elég korán, a tizenkilencedik körben esett ki egy ütközés után. A legendás német amúgy is a nem túl előkelő tizenegyedik helyről indult, miután az időmérő harmadik szakaszába sem jutott tovább.
Mindezek ellenére Schumacher, szintén a Bildnek nyilatkozva, azt mondta: "Nem szabad leírni a minket, ehhez még túl korán van. A malajziai futamot kihívásnak tekintjük, a csapat minden tagjában feltámadt a versenyszellem. Sokkal jobb hétvégét várok, mint az ausztráliai volt, olyat, amire a jövőben építkezhetünk majd" - bizakodott a német pilóta.
Extrém körülmények
Sepangban a pilótáknak és az autóknak is extrém időjárási körülményeket kell legyűrniük a szubtrópusi klíma miatt. Valószínűleg a szezon legforróbb futamát futják majd a versenyzők.
A levegő hőmérséklete akár a harmincöt Celsius-fokot is elérheti, miközben a páratartalom 80-90 százalékosra is emelkedhet. Ilyenkor az autók pilótaülése akár hatvanfokra is felhevülhet.
Az óriási hőség mellett a versenyzők a lehetséges felhőszakadástól is tartanak. Emlékezetes, hogy a 2009-es futamot a monszun miatt huszonnégy körrel a leintés előtt félbeszakították, majd ötven percnyi várakozás után le is fújták.
A Malajziai Nagydíj 1999 óta tartó történetének legsikeresebb Formula-1-es pilótája a hétszeres világbajnok német Michael Schumacher, aki 2000-ben, 2001-ben és 2004-ben is diadalmaskodott Sepangban. A Mercedes GP 42 éves versenyzője mindhárom sikerét a Ferrarival aratta, öt rajtelsőséget szerzett a maláj pályán az olasz istálló színeiben.
Tavaly a végül világbajnoki címet nyert Sebastian Vettel győzött.
Pálya
A vasárnapi Formula-1-es Malajziai Nagydíjon, az autós gyorsasági világbajnokság második futamán ötvenhat kört, összesen 310,408 kilométert tesznek meg a pilóták. A sepangi pálya hossza 5,543 kilométer, a pályacsúcsot 1:34.223 perccel a kolumbiai Juan Pablo Montoya tartja 2004 óta.
1. szabadedzés 4.00 óra
2. szabadedzés 8.00
szombat:
3. szabadedzés 7.00
időmérő edzés 10.00
vasárnap:
futam 10.00
Hanganyag: Farkas Dávid