eur:
394.29
usd:
370.44
bux:
65674.41
2024. április 19. péntek Emma

Londoni elemzők: ír tanulságok Skócia számára

Írország függetlenségi folyamata a csütörtöki függetlenségi népszavazásra készülő Skócia számára is sok tanulsággal szolgálhat, elsősorban azzal, hogy az ír gazdasági sikerek korántsem azonnal, hanem a függetlenség elnyerése után hosszú évtizedekkel jelentkeztek - hangsúlyozták a skóciai függetlenség lehetséges gazdasági következményeiről összeállított tanulmányukban londoni pénzügyi elemzők.

Maeve Johnston, az egyik legnagyobb londoni gazdasági-pénzügyi elemzőház, a Capital Economics közgazdásza az első tanulságként azt emelte ki, hogy 80 évbe telt, mire Írországban az egy főre jutó jövedelem elérte a nagy-britanniai szintet.

Ráadásul a függetlenség nem is a gazdasági növekedés egyszerű receptje. Mivel Skócia egy főre jutó hazai összterméke (GDP) magas, valószínűtlen, hogy a skót gazdaságban érvényesülne ugyanaz a konvergencia-alapú növekedési hajtóerő, amely Írország korábbi meredek ívű növekedéséhez adta a lendületet.

Az ír növekedést segítették az Európai Unió nyújtotta hatalmas összegű támogatások is. Az viszont kérdéses, hogy Skóciát egyáltalán felvennék-e az EU-ba, és ha fel is veszik, biztos, hogy nem nettó támogatott, hanem nettó befizető tagállam lenne - áll a Capital Economics londoni elemzőjének tanulmányában.

Johnston szerint a skót kormánynak számolnia kell azzal is, hogy ha nem hajlandó átvállalni az Egyesült Királyság teljes államadósságából rájutó részt - és így magával az Egyesült Királyság fennmaradó részével szemben is nem törlesztővé válik -, annak komoly továbbgyűrűző hatásai lennének.

Amikor Írország törlesztési hátralékba került az Egyesült Királysággal szemben az 1930-as években, az ebből kibontakozó kereskedelmi háború gyakorlatilag megbénította az ír gazdaságot. Ráadásul ha Skócia elutasítja a brit adósság ráeső hányadának törlesztését, azt a nemzetközi piacok is nem törlesztővé válásnak tekintenék, és ennek következtében Skócia csak nagyon magas kamattal tudna tőkepiaci hitelforrásokhoz jutni - hangsúlyozza a Capital Economics londoni elemzője.

Alex Salmond skót miniszterelnök többször is hangoztatta azt a hivatalos skót álláspontot, hogy Skócia nem vállalja át az Egyesült Királyság teljes államadósságának rájutó részét, ha függetlenné válása esetén nem használhatja tovább hivatalos megállapodás alapján a fontot fizetőeszközéül. A font megosztásától ugyanakkor a brit kormány határozottan elzárkózik, arra hivatkozva, hogy a brit költségvetés és a Bank of England - a brit jegybank - nem vállalhatja magára "egy külföldi ország" gazdasági-pénzügyi kockázatait. Skóciára a szuverén brit államadósságból hozzávetőleg 100 milliárd font (csaknem 40 ezer milliárd forint) jutna a skót gazdaságnak az Egyesült Királyság teljes hazai össztermékén belüli súlya alapján.

A Capital Economics tanulmánya szerint ráadásul a font megtartása sem lenne olyan "varázsszer", amely garantálná a skót gazdaság hosszú távú sikerességét. Maeve Johnston felidézi, hogy Írország egészen 1979-ig a fonthoz kötötte saját valutáját, kitéve az ír gazdaságot a brit gazdaságból érkező sokkhatásoknak. Az 1970-es években átélt meredek brit infláció például gyorsan átgyűrűzött az ír gazdaságba is.

A gyenge gazdasági teljesítmény emellett rendszerint a népesség lélekszámának jelentős apadásával is jár. Függetlensége első öt évtizedében Írország jelentős nettó kivándorlást szenvedett el; az országot elhagyók zöme Nagy-Britanniába települt át. Ez a folyamat az ír gazdasági sikerek éveiben visszafordult, de az elmúlt évek súlyos ír recessziója után ismét megindult.

Skócia demográfiai mutatói máris meglehetősen rosszak, és ha jelentős kivándorlás kezdődne, azt a skót gazdaság súlyosan megszenvedné - áll a Capital Economics elemzőjének tanulmányában.

Johnston szerint függetlensége esetén Skóciának nagyon megfontolt költségvetési politikát is kellene folytatnia. A szakértő kimutatja, hogy az ír gazdaság sikeressé válását igen komoly költségvetési fordulat tette lehetővé: a GDP-értékhez viszonyított ír államháztartási kiadások az 1985-ben mért 58 százalékról 2000-ig 31 százalékra, a GDP-arányos kormányzati bevételek pedig 47 százalékról 33 százalékra csökkentek. Az ír államháztartás hiánya 1980-ban a hazai össztermék 10 százalékának felelt meg, az 1990-es évekre viszont az egyenleg többletbe fordult, és a pénzügyi válság elhatalmasodása előtt az ír államadósság-ráta nem sokkal haladta meg a 20 százalékot.

Igaz, hogy az adósságráta most már 100 százalék felett jár, de ennek oka a gazdasági visszaesés, nem pedig a költségvetési lazaság - áll a Capital Economics összehasonlító elemzésében.

A tanulmány szerzője szerint mindezt egybevetve "Írország függetlenségi sztorija még mindig nem ért véget". Írország most keveredett ki a súlyos gazdasági-pénzügyi válságból, és a "másnaposság" még eltart egy darabig. Tekintettel a folytatódó költségvetési problémákra, valamint az ingatlanpiacot és a bankszektort terhelő problémákra, az ír gazdaság könnyedén alulteljesítő maradhat a továbbiakban is, és "a Kelta Tigris időszakáról kiderülhet, hogy csak egy rövid közjáték volt".

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Lefordultak az amerikai indexek

Lefordultak az amerikai indexek

Gazdasági információk tekintetében ma az amerikai lakáspiacról közölnek újabb adatot, ez a monetáris politikai kilátások szempontjából lehet érdekes. A héten eddig kedvezőtlenül alakulnak a részvénypiaci folyamatok, elsősorban az Izrael és Irán közötti konfliktus fokozódása nyomta rá a bélyegét a hangulatra, emellett továbbra is ott vannak a ragadós amerikai inflációval kapcsolatos aggályok, amelyek azt a narratívát erősítik, hogy akár hosszabb ideig maradhat a magas kamatszint. A magyar tőzsde ma esett, az európaiak viszont pluszban zártak. A tengerentúlon egyelőre esés látszik.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×