2024. április 24. szerda György

Ami nem sikerült a BP-nek, egy mikroba megoldja?

Egy újonnan felfedezett olajevő mikrobafaj hirtelen szaporodni kezdett a Mexikói-öbölben - számoltak be szakemberek. A kutatók az BP-kútból származó olaj vízfelszín alatti eloszlását tanulmányozták, amikor felfedezték az olaj környezetében uralkodó új mikrobafajt, amely a hideg vizet kedveli, élőhelyén öt Celsius fokos hőmérsékletet mértek.

Az új mikroba kedvező tulajdonsága, hogy a vártnál sokkal gyorsabb olajlebontó tevékenysége közben sem meríti ki jelentősen a víz oxigéntartalmát - magyarázzák a kutatók a Science című tudományos lap online kiadásában (sciencemag.org) megjelent cikkükben.

Az olajlebontó mikrobák általában számottevően csökkentik a víz oxigéntartalmát, és egyfajta "halott zónát" hoznak létre környezetükben, ami veszélyes a tengeri élővilág többi része számára. (Ilyen halott zónák egyébként majdnem minden nyáron kialakulnak a Mexikói-öbölben a Mississippi által a tengerbe hordott mezőgazdasági vegyszerek következtében.)

A kutatás vezetője, a kaliforniai Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium tudósa, Terry Hazen elmondása szerint az eredmények arra engednek következtetni, hogy a baktériumok jelentős szerepet játszhatnak a mélytengeri olajnyúlványok felszámolásában.

"Eredményeink azt mutatják, hogy az olajszivárgás alapvetően megváltoztatta a mikrobaközösséget: jelentősen ösztönözte az alacsony hőmérsékletet kedvelő mélytengeri baktériumok kialakulását, amelyek közeli rokonságban állnak az ismert olajlebontó mikrobákkal" - fejtette ki Hazen, aki szerint a Mexikói-öbölben élő baktériumok fokozatosan alkalmazkodhattak az időrőr időre előforduló - és részben természetes - olajszivárgáshoz.

A kutatócsapat 17 mélytengeri helyről több mint 200 mintát gyűjtött be május 25. és június 2. között.

Környezetvédők aggódva figyelik a hatalmas olajfolt és a vízfelszín alatti olajcsomók tengeri élővilágra gyakorolt hatását. Egy múlt heti jelentés szerint egy helyen 22 mérföldes hosszban nyúlik el a víz alatt az apró olajcseppek szórványa.

2024.04.24. szerda, 18:00
Isépy Tamás a Századvég makrogazdasági üzletág vezetője
Madár István a Portfolio vezető elemzője
A betont sosem fogjuk elhagyni, de még idén jöhet a zéró kibocsátású cement

A globális szén-dioxid-kibocsátás tavaly rekordszintre emelkedett, 1,4 százalékkal meghaladva a 2019-es, Covid előtti szintet, amelyet jellemzően a háztartások energiafelhasználása, a közlekedés, a nemzetközi légi közlekedés és hajózás okoz, de olyan iparágaknak is szerepe van benne, mint a műtrágya-, acélgyártás, olajfinomítás, vagy éppen a cementipar. Ugyanakkor azt kevesen tudják, hogy utóbbi szektor az elmúlt évtizedekben olyan átalakuláson megy keresztül, aminek következtében ma már globális trend a gyártás során a szén és egyéb fosszilis anyagok helyett az alternatív tüzelőanyagok használata, és még idén polcokra kerülnek a minimum 30 százalékkal kevesebb CO2 kibocsátással készült cement készítmények. Norvégiában pedig üzembe helyezik az első olyan CCS (Carbon Capture and Storage) technológiával működő cementgyárat, ahonnan zéró kibocsátású termékek kerülnek majd ki.

2024. április 24. 09:50