eur:
392.88
usd:
368.29
bux:
66115.42
2024. április 18. csütörtök Andrea, Ilma

Mentse meg a Földet: ne utazzon repülővel!

Vissza kell fogni a légiközlekedést - sugallták a brit kormány tanácsadói, akik szerint a decemberi koppenhágai klímacsúcson meg kell állapodni a repülőutakból származó emisszió csökkentéséről. A szakértők szerint a 2005 előtti szintre kell csökkenteni a légiközlekedésből származó üvegházi gázkibocsátást.

Annak ellenére, hogy a 21. század globális gazdasága elképzelhetetlen a légi forgalom nélkül, jobb lesz, ha a gazdag országok lakosai leszoknak arról, hogy gyakran repülővel járnak hétvégi utakra vagy nyaralni - üzenték burkoltan a brit kormány tanácsadói. Ha ez nem történik meg, akkor 2050-re az összes szén-dioxid-kibocsátás egy ötödét adja majd a légiközlekedés.

A klímabizottság azt sürgeti, hogy az ENSZ által rendezett koppenhágai csúcstalálkozón egyezménybe kell foglalni a légi forgalomból származó emisszió csökkentését. Azaz, a gyakorlatban azt, hogy kevesebbet lehet majd repülni.

Az Európai Unió már beleegyezett abba, hogy 2013 és 2020 között öt százalékkal visszafogja a légi ágazat gázkibocsájtását, most a partnereken a sor - közölte David Kennedy, a klímabizottság elnöke, aki azt állította: nem akarják, hogy az emberek kevesebbet repüljenek.

A brit kormány szerint Koppenhága akár kudarccal is véget érhet, mert a világ országai a gazdasági válság viszonylag rövidtávú hatásaival vannak elfoglalva, szemben a klímaváltozás által hagyott maradandó nyomokkal.

A légi forgalom emisszióját az energiatakarékosabb repülőgépek kifejlesztésével is lehetne csökkenteni. A Boeing ilyennek kikiáltott Dreamliner modelljét azonban például idáig még nem sikerült üzembe állítani.

A gépek új nemzedékének megjelenéséig így maradnak az olyan vitát kiváltó megoldások, mint a légiutak keményebb adóztatása, vagy az úgynevezett offszetting. Ennek lényege, hogy a kibocsátást ellensúlyozandó, valahol a világon erdőket telepítenek, vagy klímakímélő projekteket támogatnak. Kérdéses azonban, hogyan lehet ellenőrizni, hogy ezek a programok valóban megkötik, vagy csökkentik a légkörbe kerülő szén-dioxidot.

A klímabizottság is azt mondja, hogy a kibocsátás csökkentés nagy részét nem ilyen módon kell megvalósítani. A nagy cégek közül a British Airways és az Air France-KLM már javaslatokat dolgozott ki egy emisszió-kereskedelmi rendszerre. Az EasyJet vezérigazgatója szerint pedig az segítene, ha az EU szigorú kibocsátási szabványokat vezetne be a repülőkre, ami modern gépek vásárlására kényszerítené a légitársaságokat.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Vágujhelyi Ferenc az Arénában: mostantól azonnal fellép a NAV az önrevízióval visszaélők ellen

Az önrevízióval visszaélők csalárd gazdálkodása miatt versenyelőnyre tesznek szert a becsületes gazdálkodókkal szemben, és ezt nem tudjuk megengedni – mondta Vágujhelyi Ferenc, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal elnöke. Az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt az szja-bevalllásokról, az eÁFA-rendszer előnyeiről, az idén kiemelten ellenőrzött területekről és arról is, hogy az adóhatósági büntetés miért hatékonyabb, mint a büntetőeljárási szankció.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.18. csütörtök, 18:00
Dobrev Klára
árnyék-miniszterelnök, a DK-MSZP-Párbeszéd EP listavezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×