eur:
395.06
usd:
366.08
bux:
65206.8
2024. március 28. csütörtök Gedeon, Johanna

"Le a jelzőlámpákkal, akkor kevesebb lesz a dugó és baleset!"

Miközben sok város akarja lemásolni a londoni dugódíjat, addig egy közlekedési témákkal foglalkozó brit tévéproducer azért indított kampányt, hogy kevésbé korlátozzák a forgalmat. Martin Cassini szerint a közlekedési jelzőlámpák - paradox módon - dugókat és baleseteket okoznak.

Martin Cassini televíziós producer európai példákra hivatkozva szenvedélyes kampányt indított a jelzőlámpák megszüntetéséért. Kattintson ide Cassini filmjének megtekintéséhez, amely a BBC Newsnight című műsorában volt látható

A Kiotói Nemzetközi Városok Új Mobilitási programja nevű szervezet tanácsadójaként is működő Cassini szerint ha hagynánk az emberi természetet érvényesülni, akkor kevesebb lenne a dugó, a baleset és még az állandó megállás-elindulás miatt keletkező légszennyezés is.

Szüntessék meg a kiemelt utak prioritását!

Cassini szerint nem lenne szabad prioritást adni a főútvonalaknak, hanem "önszabályozóvá" kellene tenni a forgalmat és egy-egy kereszteződésben maguk az autósok döntenék el, hogy ki mehet át előbb.

Az a civilizált viselkedés, hogy aki hamarabb ér oda, az mehet át először - teszi hozzá.

A közlekedési lámpák miatt a kocsik "harcot folytatnak" a pozíciókért, és azért, hogy még átjussanak a zöld, vagy sárga lámpán - ez pedig baleseteket okoz - szól az érvelés.

"Békés anarchia" - az autósok jobban odafigyelnek, ha nincs lámpa

Cassini több viselkedéskutatóval is beszélt, akik szerint a közlekedési lámpák az embereket "természetük elfojtására" kényszerítik, ahelyett, hogy az emberi viselkedést figyelembe véve terveznék meg a közlekedés.

A producer "békés anarchiának" nevezi ötletét, és azt mondja: amikor nem működik a jelzőlámpa, akkor az autósok megoldják a problémát azzal, hogy lassabban közelítik meg a kereszteződést, és udvariasak egymással. A gyalogosokat pedig "útitársként" és nem útakadályként kezelik.

Egyik kedvenc példája az egyre több városban megtalálható gördeszkáspark, ahol a fiatalok közlekedési lámpák nélkül is harmónikusan mozognak együtt, és elengedik egymást.

Ahol már kísérleteznek: Hollandia és Svédország

Konkrét példaként hozza még fel a hollandiai Drachtent, ahol megszüntették a közlekedési lámpákat és ezzel eltüntek a dugók is. A svédországi Norrköpingben pedig bevezették "a megosztott tér" ötletét. Eltűntek a lámpák és bárki sétálhat akár az út közepén is.

Cassini bírálói szerint Nagy-Britanniában sok helyen a többszázados utcahálózat nem felel meg ilyen 21. századi elvárásoknak, ráadásul Londonhoz nem mérhető városokat választott ki példaként Hollandiában vagy Svédországban. Egy másik érvük pedig, hogy az ötlet csak nappal lenne valamennyire működőképes.

A producert az InfoRádió is megkérdezte arról, hogyan nézne ki mindez más országokban. Az interjút az InfoRádió szerdai adásában hallhatják.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Mi vezetett a németországi Zöldek zuhanórepüléséhez?
Elemzés

Mi vezetett a németországi Zöldek zuhanórepüléséhez?

Egyre csökken a németországi Zöldek párt támogatottsága, öt év alatt több mint duplájára, 25-ről 56 százalékra nőtt azok száma, akik semennyire sem tudnak azonosulni a párttal, ezzel Németország egyik leginkább elutasított politikai tömörülésévé vált. A háttérben a zöldítés, a kormány energiapolitikája áll - mondta az InfoRádióban Dobrowiecki Péter, a Mathias Corvinus Collegium Magyar-Német Intézetének kutatási vezetője.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.03.28. csütörtök, 18:00
Havasi Katalin
a Házi Gyermekorvosok Egyesületének elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×