eur:
393.77
usd:
367.81
bux:
66376.55
2024. április 24. szerda György

Már korrektebbek a webáruházak, de van még, amivel hadilábon állnak

A tavaly elfogadott szigorítások hatására kevesebb jogsértést követnek el az e-kereskedelemben – mondta az InfoRádiónak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára, Keszthelyi Nikoletta.

A fogyasztóvédelmi jogsértést újra elkövető webáruházak aránya 14 százalékra csökkent idén a korábbi 54 százalékról, a jelentős javulás az elektronikus kereskedelem fogyasztóvédelmi ellenőrzéseit szigorító, tavaly decemberben elfogadott törvénymódosításnak köszönhető – közölte az NFM.

A 2016 végén elfogadott fogyasztóvédelmi törvénymódosítás szerint az elektronikus kereskedelem területén működő kis- és középvállalkozásokra vonatkozó, 

15 ezertől 500 ezer forintig terjedő bírságolási összeg 200 ezertől 2 millió forintig terjedő összegre nőtt

– tájékoztatta az InfoRádiót Keszthelyi Nikolette fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár. Kizárólag az ismételten elkövetett jogsértések esetén kifizetendő büntetés mértékét emelték meg – hangsúlyozta. Tehát a hatóság először figyelmezteti a jogszerűtlenül eljáró webáruházat, bírságolásra akkor kerül sor, ha ezt követően nem szüntetik meg a jogsértést.

A törvénymódosításra – a helyettes államtitkár szerint – azért volt szükség, mert a Nemzeti Fogyasztóvédelmi hatóság megelőző 4 évben folytatott vizsgálatai során 

80-90 százalék volt a jogsértések aránya.

Az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is az ellenőrzött webáruházak 88 százalékánál talál problémát a hatóság. Ilyen esetben a webáruház figyelmeztetést kap, hogy 30 napon belül javítsa a jogsértést. A változtatás hatékonyságát azon tapasztalatok is jelzik, miszerint a vállalkozások javarészt már a jogerőre emelkedés előtt orvosolják a problémát – tette hozzá Keszthelyi Nikoletta. Így

idén csak 14 százalékuknál volt szükség bírság kiszabására

– hangsúlyozta közleményében a minisztérium.

Az NFM internet laboratóriuma és a fogyasztóvédelmi hatóság idén együttesen több mint félezer webáruházat vizsgált – áll a közleményben. 

Leggyakrabban az elállási joggal kapcsolatban tapasztaltak jogsértést,

ugyanis interneten történő vásárlás esetén a hagyományos kereskedelemhez képest többletjoga van a vevőnek, az úgynevezett indoklás nélküli elállás, melyre gyakran nem adnak lehetőséget a webáruházak. Gyakori probléma továbbá a székhelyről, valamint magáról a boltról való tájékoztatás hiánya – mondta mondta az InfoRádiónak ezzel kapcsolatban Keszthelyi Nikoletta. Sok esetben az elállási jog gyakorlását többletfeltételekhez, például eredeti, bontatlan csomagolás meglétéhez kötik – figyelmeztetett a minisztérium.

Problémák merülnek fel az elérhetőségi adatok közlésével is, ami azért fontos, mert itt láthatja a vásárló, hogy hazai webáruháztól rendel-e, ugyanis a magyar nyelvű honlap és a ".hu" végződés nem garantálja ezt.

A közlemény szerint az ellenőrzési tapasztalatok miatt 2018-ban ismét az e-kereskedelem áll majd a fogyasztóvédelmi vizsgálatok középpontjában.

A tárca tájékoztatott arról is: uniós országokból származó webáruházakkal szemben felmerült problémák kezelésében az NFM-n belül működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) tud érdemi és ingyenes segítséget nyújtani. Az EFK 2017-ben mintegy 4,6 millió forint értékben érvényesítette sikeresen a magyar fogyasztók online vásárlással kapcsolatos, határon átnyúló panaszait.

Az interneten történő vásárlás előtti hatékony tájékozódást segíti a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu honlapon elérhető adatbázis, amely az e-kereskedelmi cégek ellen hozott jogerős határozatok mellett tartalmazza azt is, ha a vállalkozás teljesítette a határozatban foglaltakat – hívta fel a figyelmet a minisztérium.

A helyettes államtitkár hozzátette, a hatóság zömmel a bírság alsó határát szabta ki a jogsértő vállalkozásoknak.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

A platform jelenleg a legnépszerűbb a fiatalok körében, és amellett, hogy rengeteg időt töltenek el rajta, a megjelenő tartalmak jelentős befolyással vannak a felhasználókra politikailag is. A meghozott törvény arra kényszeríti a kínai vállalatot, hogy amerikai kézbe adja tengerentúli leányvállalatát, ám az államvezetés úgy is dönthet, hogy titkos technológiává nyilvánítja az algoritmust, így viszont 170 millió felhasználó maradhat hoppon.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.25. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×