eur:
394.56
usd:
369.8
bux:
65127.71
2024. április 19. péntek Emma

Komoly lazítást mutat a jövő évi büdzsé

A tavalyi konvergencia programban és az MNB márciusi Inflációs jelentésben is várt csökkenő hiánypályához képest jelentős lazítást tervez a kormány a jövő évi költségvetésben - állapítja meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hétfőn közzétett költségvetési jelentésében.

Az uniós módszertannak megfelelő ESA-szemléletű költségvetési hiány a GDP 2,4 százaléka lehet 2017-ben, aminek magyarázata három tényezőben keresendő, a kormányzati beruházások növelésében (közútfejlesztés és Modern városok program), a korábban ismerteken felüli béremelések (a közigazgatásban és az adóhivatalban), valamint a célzott áfa-csökkentés az internet és az éttermi szolgáltatások terén - állapította meg az elemzés, amely az Országgyűlésnek benyújtott törvényjavaslatot az MNB saját prognózisával veti össze. (A jelentéssel az MNB a rendelkezésére álló ismeretekkel és szakmai háttérrel a Költségvetés Tanács munkáját segíti tekintettel arra, hogy a jegybank elnöke a KT egyik tagja.)

A kormány a 2016-2020-as Konvergencia programban 2017-től a GDP 1,5 százalékának megfelelő strukturális hiányban határozta meg az új célt - emlékezet a jelentés. A jövő évi költségvetési javaslatban kitűzött 2,4 százalékos uniós módszertan szerinti költségvetési hiánynak 2,1 százalékos strukturális egyenleg feleltethető meg. A Konvergencia programban meghatározott középtávú költségvetési cél elérése tehát nem teljesül az MNB szerint.

A törvényjavaslat kiemeli ugyanakkor, hogy a kormány a magyar költségvetés strukturális egyenlegét a következő években fokozatosan és jelentősen csökkenteni kívánja az elvárt szintre, 2018-ban 1,7 százalékos, 2019-ben az 1,5 százalékos, míg 2020-ra az 1,2 százalékos szintet tűzött ki.

A törvényjavaslat részleteinek áttekintése alapján a jelentés készítői arra következtetésre jutottak, hogy egyes bevételek elmaradhatnak az előirányzattól, ezért az Országvédelmi alap részleges törlésével lehet elérni a kitűzött hiánycélt.

A költségvetési javaslat főbb intézkedései és tételei közül az elemzés kiemeli az általános forgalmi adó kulcsának célzott csökkentését (egyes alapvető élelmiszerek, az éttermi szolgáltatások és az internet használati díj esetében), a hitelintézeti járadék megszűntetését, a kétgyermekesek családi adókedvezményének növelését, a bankadó mértékének további csökkentését, az állami beruházások növelését (közút beruházások, Modern

városok program), illetve az életpálya-programok folytatását és bővítését (pedagógusok, egészségügyben dolgozók, rendvédelmi dolgozók, állami tisztviselők, NAV-dolgozók). A költségvetési törvényjavaslatban több olyan intézkedés is szerepel (online pénztárgépek használatának kiterjesztése, bankkártya elfogadóhelyek számának növelése, online számlázási rendszer bevezetése, ekáer-fejlesztése), amelyek a rejtett gazdaság visszaszorítását szolgálják, de azok részletei nem ismertek, így hatásukat a prognózis nem vehette figyelembe.

Az elemzés szerint az uniós források kifizetése körülbelül 550 milliárd forinttal lehet alacsonyabb 2017-ben az előirányzatnál. A prognózis alapján 1678 milliárd forintos kifizetés teljesülhet jövőre az uniós programokhoz kapcsolódóan, míg a törvényjavaslat 2239 milliárd forintos kifizetéssel számol. Az alacsonyabb kifizetés oka, hogy a 2014-2020-as ciklushoz kapcsolódó források lehívásának felfutása az elemzők szerint mérsékeltebb lesz a javaslatban szereplőnél. Ezt támasztja alá az is, hogy 2016 áprilisáig mindössze 34 milliárd forint kifizetése történet meg új ciklus keretéből. A kevesebb uniós forrás-lehívás ugyanakkor megtakarítást jelent a hozzájuk szükséges önrészekben, amit az MNB szakértői a GDP 0,2 százalékára becsülnek. Az uniós forrásoknak a törvényjavaslatban szereplő nagyobb összegű tervezett lehívása szerepet játszhat többek között abban is, hogy a javaslathoz mellékelt makropálya a beruházás és bértömeg nagyobb emelkedésével számol, mint az MNB, és ehhez kapcsolódóan a egyes adóbevételek - áfa, szja - is magasabbak lesznek.

Az államháztartás GDP-arányos bruttó adóssága az előrejelzés szerin 0,8 százalékponttal, a 2016 végére várt 74,5 százalékról 73,7 százalékra csökken 2017 végén, a 2015. végi 313 forint/euró árfolyammal számolva. Az Alaptörvényben és a stabilitási törvényben foglalt adósságszabálynak megfelelően viszont az EU-támogatások elmaradása miatt keletkezett adósságnövekedést kiszűrve a GDP-arányos adósság még nagyobb ütemben, a törvényjavaslat szerint 1,5, míg az MNB előrejelzése szerint 1,7 százalékponttal csökkenhet. Az adósságráta tényleges szintje azonban nagymértékben függ majd a forint árfolyamától - hangsúlyozza a jelentés.

Címlapról ajánljuk
Kaiser Ferenc: a mérsékelt izraeliek nem Iránt féltik, hanem az amerikai fegyvercsomagot

Kaiser Ferenc: a mérsékelt izraeliek nem Iránt féltik, hanem az amerikai fegyvercsomagot

Hírügynökségi jelentések szerint az izraeli hadsereg csapást mért több célpontra Iránban, de ezt Izraelben hivatalosan nem erősítették meg. Irán azt közölte, hogy a légvédelme működésbe lépett, és az okozott robbanásokat a közép-iráni Iszfahán körzetében. Kaiser Ferenc, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense szerint ez izraeli jelzés, figyelmeztetés volt Iránnak a hétvégi zsidó állam elleni támadása után.

Vitézy Dávid: Gyurcsányozás és Budapest-ellenes minisztérium helyett a város legyen a középpontban!

101 pontban hirdette meg főpolgármesteri választási programját. Sokkal több van szerinte Budapestben, ráadásul a külső kerületeket is magára hagyta a várospolitika, pedig ott lakik a budapestiek háromnegyede - mondta programadó-kampánynyitó rendezvényén Vitézy Dávid, az LMP által támogatott főpolgármester-jelölt.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×