"A Hungarocontrol 2015. február 5-e óta alkalmazza a szabad légtérfelhasználást a magyar légtérben. A tanulmányt azért kezdeményeztük, mert úgy gondoltuk, hogy a légitársaságok számára még nagyobb előnyökkel járna, ha a szabadlégtér-felhasználást ki tudnánk terjeszteni a közép-európai funkcionális légtérblokkra, amibe a szomszédos országok és Csehország tartozik" - mondta a társaság légiforgalmi főosztályvezetője.
Hozzátette, hogy a légitársaságok üdvözlik ezt. A céljuk az, hogy a tanulmányt olyan formában és olyan szinten készítsék el, hogy az a tervezett 2019-es bevezetést minél jobban előkészítse.
"Mi már egy éve használjuk ezt a rendszert. Ennek lényege, hogy a magyar légtér határain lévő ki- és belépő pontok között a légitársaságok a saját szempontjaik szempontjából a lehető legoptimálisabb útvonalat választhatják meg. Ezt a lehetőséget kívánnánk kiterjeszteni egy sokkal nagyobb légtérre. Ez természetesen ugyanazokkal az előnyökkel jár, mint a mostani, csak annak a többszörösét fogják megtakarítani a légitársaságok, mint amit a magyar légtéren belül meg tudnak takarítani" - hangsúlyozta Bakos József.
"A tanulmány elsősorban a működési koncepciót írja le. Leírja, hogyan kell, hogy működjenek a légiforgalmi szolgálatok.
Példaként hozta, hogy ha a légitársaságok a román-magyar határról a cseh-német határig a lehető legrövidebb útvonalat használhatják, akkor a tanulmány leírja, hogy ez mit jelent a közbenső szlovák légiforgalmi irányításnak, mit jelent a magyarnak, és mit jelent a cseh irányításnak. Leírja, hogy milyen technikai fejlesztéseket szükséges ehhez végrehajtani, milyen problémákkal találkozhatnak.
"A magyar irányító például nem biztos, hogy tudja, hogy a cseh légtérben milyen katonai korlátozások vannak. A tanulmány felsorol minden olyan aspektust, ami egyébként fontos a mindennapi működés szempontjából" - részletezte.
Hangsúlyozta, hogy a szabad légtérfelhasználás nyertesi egyértelműen a légitársaságok lesznek.
"A magyar légtérben bevezetett freeroute számukra a mostani üzemanyagárak mellett körülbelül 3 millió dollár értékű üzemanyag megtakarítását jelenti. Az, hogy rövidebb útvonalon repülnek, a károsanyag-kibocsátás szempontjából pedig jelentős megtakarítást eredményez. Ez egy ekkora légtérben természetesen a megtakarítás is természetesen a többszöröse" - fejtette ki a Hungarocontrol légiforgalmi főosztályvezetője.
Hanganyag: Panulin Ildikó