12 éves mélyponton van az olajárfolyam, ami azt jelenti, már a 30 dolláros szinteket ostromolja a kőolajár. 2014 januárja óta az olaj világpiaci ára mintegy 70 százalékot esett, míg a hazai kiskereskedelmi üzemanyag-árak eközben mindössze 20-25 százalékos üzemanyagár-csökkenést mutattak - idézte fel az elemző.
Kifejtette: több tényező van, ami indokolja ezt a számottevő eltérést. A hazai üzemanyagárak szempontjából nem direktben az olaj világpiaci árának alakulása a mérvadó, hanem elsősorban a finomított termékeknek a dollárban mért jegyzésárait kell nézni.
Ahhoz, hogy az olajárak alakulását tökéletesen lekövessék az üzemanyagárak, első körben arra van szükség, hogy az olajár változása teljes egészében megjelenjen, vagy átmenjen a benzin vagy a gázolaj jegyzésárakba is. Ha visszanézzük a 2011. januárja óta eltelt időszakot, akkor az látszik, hogy a benzin-jegyzésárak, amiket mi nézünk, mintegy 60 százalékos csökkenést mutatnak, a gázolaj jegyzésárak pedig 68 százalékot estek - ismertette.
Ehhez még hozzájön a forint-dollár árfolyam alakulása is. Mivel a finomított termékeket dollárban jegyzik, az üzemanyagárak pedig forintban vannak, ezért meghatározó, hogy hogyan alakul a forint a dollárhoz képest. Ha megnézzük, akkor 2011. januárja óta a dollárhoz képest a forint közel 40 százalékot gyengült. Tehát azt lehet mondani, hogy a jelentős olajár-esés pozitív hatását nagy részben kioltotta a forint leértékelődése - magyarázta Gayer Attila.
Harmadrészt ott van még a hazai üzemanyagárak összetétele is: az látszik, hogy mind a benzinnél, mind a gázolajnál a termelői ár nagyon kis részét, mintegy harmadát teszi ki a kiskereskedelmi árnak. Ezzel szemben az adótartalom viszont meglehetősen magas: a jövedéki adó és az áfa durván a felét teszi ki az áraknak - hangsúlyozta.
Hozzátette: az is fontos, hogy a jövedéki adó egy fix elem, literenként 120 forint, így alulról van egy elég komoly korlátja a hazai üzemanyagáraknak. Tehát hiába esik akár 10 dollárra az olaj világpiaci ára, akkor sem mehet a végtelenségig lefelé a hazai benzin- és gázolajár.
Úgy számolunk, hogy nagyjából a 200 forint körüli szinten egy egész erős korlát van, nem gondoljuk azt, hogy ezen szintek alá tudnának esni a hazai üzemanyagárak, hiszen akkor már szinte csak az adók képeznék az árat - emelte ki.
Ha az előttünk álló néhány hónapra, középtávra tekintünk, akkor elképzelhető, hogy az olajárak tovább esnek: egyre több nagy befektetési bank, elemzőház jelenik meg 20 dollár körüli olajár-prognózisokkal. Ha azzal számolunk, hogy a forint és a dollár árfolyama a jelenlegi szintekhez képest nem változik, és alapul vesszük azt, hogy 20 dollárig fog esni az olaj világpiaci ára, akkor a korábbi évek üzemanyagár-változásainak tapasztalatai alapján úgy kalkulálunk, hogy ez akár további 50-70 forintos benzinár-esést okozhatna a hazai kutakon.
Mindenesetre azt jól mutatja, hogy a világpiaci kilátások alapján a hazai üzemanyagárakban még jelentősebb csökkenésnek lehet tere - véli a Portfolio elemzője.
Hanganyag: Panulin Ildikó