A piackutató vezetője rámutatott, hogy az elmúlt 5-6 évben alapvetően kényszerek diktálták a fogyasztói magatartás megváltozását. Az élelmiszerekre és az élvezeti cikkekre vonatkozó kiadások mellé nagyjából ugyanilyen szintre felkerültek a lakásfenntartási- és energia költségek.
Ez az arány a rendszerváltás előtt és azt követően sem volt jellemző, mindig az élelmiszere fordítottuk a legtöbbet - jelezte Kozák Ákos. Hozzátette: a vásárlók magatartásában a többi változás csak finom módosulás. A ruházati cikkekre fordított kiadások hosszú távon nemigen mozdulnak.
Ismertette, hogy a válság kapcsán különböző taktikákat, trükköket vetett be a magyar fogyasztó: 2008-2009-ben az emberek még mindig alapvetően ugyanazokat a cikkeket akarták megvenni, csak talán kicsit olcsóbban. Aztán már a mennyiséget is csökkentették, tehát kevesebbet vásároltak ugyanabból. Majd elérkezett az a korszak, amikor a fogyasztók egy része már lemondott egyes termékek megvásárlásáról.
Ez makrogazdasági szempontból kedvezőtlen folyamat, hiszen "elfogy a piac", a beszállítóknak nincs mit beszállítaniuk, mert a kereskedelem az árut nem veszi át - hangsúlyozta Kozák Ákos.
Hanganyag: Panulin Ildikó