eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar

Kaszál a BKV a brutális benzinárakon

Januárban igencsak megugrott a Budapesti Közlekedési Vállalat jegyértékesítése és ennek okán bevételei is. Ebben nagy szerepet játszhat, hogy egyre többen mondanak le az autózásról. Nagy kérdés azonban, hogy a 400 forint körüli üzemanyagár hatással lehet-e a jegyek, illetve bérletek árára.

A 400 forint körüli benzinár idén tovább rontotta az autósok kedvét. A Magyar Ásványolaj Szövetség legutóbbi adatai szerint a 2011. januári üzemanyag-fogyasztás mintegy 21 százalékos csökkenést mutatott 2009 hasonló időszakához képest. Wilde György, a szövetség főtitkára szerint az év hátralévő részében az üzemanyag-fogyasztás további visszaesésére kell számítani.

Egyre többen döntenek úgy, hogy inkább otthon hagyják az autójukat, de utazni kell: el kell jutni a munkahelyre, a bevásárlást ugyanúgy el kell intézni, mint eddig, és egyéb teendőinkhez is igénybe kell vennünk a különböző szolgáltatásokat. Mindebben egyre nagyobb szerepe lehet például a tömegközlekedésnek is.

Az egekbe szökő üzemanyagárak jótékony hatással vannak a BKV Zrt. jegyértékesítésére - és így a bevételeire is. Legalábbis a társaság jegyértékesítési adataiból, így az eladott jegyek darabszámából, valamint a jegyek, bérletek, illetve egyéb termékek eladásából származó bevételeiből ez olvasható ki.

Bár tavaly novemberben és decemberben az előző éves adatokhoz képest gyakorlatilag stagnált a közlekedési társaság bevétele, az idei év első hónapjában már több mint fél milliárd forinttal nagyobb bevételt realizált a társaság, mint 2010 azonos időszakában, és csaknem egymillió jeggyel többet értékesítettek.

Természetesen közrejátszhat a mennyiségi növekedésben az is, hogy a viszonteladók nem folyamatosan vásárolják a jegyeket, hanem "csomagokban". Ezen túlmenően azonban az üzemanyagár jelentős növekedése is fontos tényező lehet az utasszám alakulásában.

A társaság közlése szerint korai lenne kijelenteni, hogy megnőtt volna az utasforgalom a benzinár-változás miatt, de kétségtelen, hogy vannak ebbe az irányba mutató jelek. Véleményük szerint az üzemanyagárak hatásánál lényegesen erőteljesebb keresletmódosító tényező például a jegyellenőrzés hatékonyságának javulása. Erről számolt be korábban Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója is. A tapasztalatok pozitívak, duplájára nőtt azok száma, akik bliccelés után hajlandóak voltak pótdíjat fizetni.

Arra a kérdésre, hogy az egekbe szökő benzinárak hatással lehetnek-e a jegyek illetve bérletek árára, a társaság emlékeztetett arra, hogy a BKV tarifáiról a Fővárosi Közgyűlés jogosult dönteni, az illetékes főpolgármester-helyettes előterjesztése alapján. A jövőben azonban ez a feladatmegosztás annyiban változhat, hogy a jegy-, illetve bérletárral kapcsolatos kérdésekben a BKK Zrt. lesz a döntés előkészítő.

Címlapról ajánljuk

Harry hercegi címe bánhatja, hogy állandó amerikai lakos lett

Harry herceg, III. Károly angol király kisebbik fia hivatalosan is felszámolta kapcsolatait Nagy-Britanniával. Így értékelik a szigetországban a lépését, hogy az Egyesült Államokat jelölte meg állandó lakhelyeként. Felmerült, hogy emiatt elveszítheti hercegi címét.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×