Az anyagi és műszaki gondok mellett a Jaguár talán legnagyobb baja az, hogy az egykor minőségi brit tervezést és sportos eleganciát sugárzó márka mára a kiöregedett cégvezetők autója lett.
Egy brit autóipari elemző szerint azok a nyugdíjhoz közeledő vezérigazgatók vesznek Jaguárt, akik egész életükben egy ilyen autóra vágytak. A fiatal menedzserek Audit, BMW-t vagy Mercedest vásárolnak - mondja a szakértő.
A versenytársak elhúztak
A Jaguárra 1988-ban vetett szemet a Ford és a General Motors, és közel egy éves versengés után 1,6 milliárd fontért a Ford vásárolta meg az akkor már igencsak elavult gyártókapacitással bíró brit márkát.
Azóta a Ford - a vételárat is beleszámítva - közel hatmilliárd dollárt fektetett be a Jaguárba, ám az eltelt tizenhét évből a brit márka csak hat évben tudott nyereséget termelni.
Érdekes módon senki nem kérdőjelezi meg a Jaguárok műszaki paramétereit és minőségét, bár az utóbbira a Ford előtti időkben sokan panaszkodtak.
A Jaguár fejlesztőmérnökei viszonylag jó munkát végeztek, ám időközben a versenytársak többet léptek előre. A Toyota - amely egykor szintén fontolgatta a Jaguár megvásárlását -, mára saját luxusautóival ér el sikereket az amerikai piacon, és a legnagyobb vetélytárs BMW eladásai is messze megelőzik a brit márkát.
A Land Rover is elkelhet
A hatalmas veszteséggel küzdő Fordnak az elemzők szerint otthoni gyáraival is van elég gondja, így az tűnik legvalószínűbbnek, hogy a viszonylag jó eladásokat produkáló Land Roverrel együtt eladják a Jaguárt is.
Közben a cég legújabb marketingkampányában tíz brit hírességnek adott féléves használatra egyet-egyet az új XK modellből, hátha így sikerül javítani a márka népszerűségén.
Szintén egy brit elemző szerint ez a húzás nagyjából akkora sikerrel kecsegtet, mintha a süllyedő Titanic fedélzetén átrendeznék a nyugágyakat.
Závecz Tibor: a Fidesz nagyot kockáztatna Szentkirályi Alexandra visszaléptetésével