Internetes közösségi oldalakon terjedt a napokban a hír, hogy a rendőrség fokozottan ellenőrzi az autók elsősegély-dobozait, mivel az áprilistól hatályos új szabálysértési törvény alapján akár 50 ezer forintra is büntethetik azokat a sofőröket, akik lejárt szavatosságú felszerelést tartanak a csomagokban.
Az InfoRádió kérdésére Makula György, az ORFK szóvivője cáfolta a híresztelést. Mint mondta, a rendőrök általában csak figyelmeztetik az autóst, ha nincs meg az egészségügyi doboz, vagy lejárt egyes tartozékainak a szavatossági ideje.
Elmondta azt is, hogy a hírek nyomán az ORFK "kutatást" végzett arról, hány, a doboz meglétét vizsgáló rendőri intézkedés történt; eszerint országosan az elmúlt hétben csak "néhány tíz" esetben szabtak ki helyszíni bírságot, akkor is jellemzően a legalacsonyabb összegben.
Ezzel szemben a rendőrség internetes oldalán az olvasható, hogy egy hét alatt több ezerszer intézkedett a rendőrség országosan, és hozzávetőleg 80 esetben szabtak ki helyszíni bírságot az egészségügyi doboz hiánya vagy szavatossági idejének lejárta miatt.
Ezekben az esetekben a bírság összege jellemzően a minimálisan kiszabható 5.000 Ft volt.
Ennek ellenére az InfoRádiót több hallgató is értesítette arról, hogy számos szakboltban ismét hiánycikk ez a termék. Kérdésünkre, mit tartalmaz a doboz, aminek lejárhat a szavatossági ideje, Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője elmondta: vannak olyan autók, amelyekben 10-15 évesek az elsősegély-dobozok, és bizony ennyi idő alatt például egy steril kötszer már olyan porózussá válik, hogy elveszíti a sterilitását. Ha fertőtlenítő oldat van az elsősegély-dobozban - márpedig lennie kell -, annak is van szavatossági ideje, hiszen egy idő után megváltozik a kémiai struktúra.
Győrfi Pál azonban hozzátette: a legnagyobb baj esetén, például újraélesztéskor, gyakorlatilag alig kell felszerelés, ám néhány mozdulat életet menthet.
Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő úgy véli: a mentődoboz értéke közlekedésbiztonsági szempontból a nullával egyenlő.
A mentődoboz egyébként nemcsak Magyarországon, hanem Európa minden államában kötelező, de legalábbis ajánlott - figyelmeztetett az InfoRádióban Lovas Károly Róbert, a Magyar Autóklub főtitkár-helyettese.