Az olcsóbb műanyag palackos, a folyós/kimért, és a kannás borokból többet, míg az üveges borokból kevesebbet vásároltunk a tavalyi évben - derül ki a GfK Hungária háztartások privát fogyasztását vizsgáló Háztartáspanel adataiból.
A műanyag flakonos borok fogyasztása 74 százalékkal nőtt, az üveges boroké 9 százalékkal csökkent. Ezzel a számottevő növekedéssel a 2009-es évben már minden ötödik liter bort műanyag palackos kiszerelésben vásároltunk meg, miközben az üveges kiszerelés aránya 81-ről 71 százalékra esett vissza.
A háztartások otthoni fogyasztásra a bor mennyiségének háromnegyedét a modern kereskedelmi egységekben - hipermarketek, szupermerketek, diszkontok, Cash&Carry-k - vásárolták.
A fajták közül továbbra is a vörösbor a legkedveltebb hazánkban. Népszerűsége még tovább növekedett, hiszen miközben vörösborokból 15 százalékkal több, addig a fehérekből 15 százalékkal kevesebbet vásároltunk tavaly. 2009-ben jó évük volt a rozéboroknak is, hiszen 50 százalékkal több került a vásárlók kosaraiba ebből a borfajtából - olvasható a GfK Hungária közleményében.
A magyar borvásárló továbbra is inkább édesszájúnak tekinthető, hiszen az összes megvásárolt bor 58 százaléka volt valamilyen édes, vagy félédes típusú bor. Ezen belül - ugyan enyhe visszaesést mutatva - továbbra is a félédes szegmens a nagyobb, amely a teljes háztartási vásárlások 42 százalékát tette ki tavaly. Az édes borok adják a piac 16 százalékát, a félédesekkel szemben tavaly jelentősebb - 17 százalékos - növekedést mutattak.
A száraz borok közül a félszáraz mennyisége nőtt tavaly nagyobb mértékben - 14 százalékkal - és így már a teljes borpiacon 10 százalékot tesz ki. A száraz borokból - melyek az összes megvásárolt bor harmadát adják - szintén 4 százalékkal többet vásároltunk tavaly.
Hanganyag: Sigmond Árpád