eur:
393.84
usd:
367.78
bux:
66376.55
2024. április 25. csütörtök Márk

A válság hatása: nem vesszük meg, amit nem muszáj

Ami helyettesíthető vagy nem sürgős, azt nem vesszük meg - nagyjából így összegezhető a válság miatt átalakult fogyasztói magatartás - mondta az InfoRádiónak a GFK Piackutató igazgatója. Kozák Ákos hozzátette: Nyugat-Európától eltérően, a magyarok nem a legolcsóbb terméket veszik meg, hanem az úgynevezett "B" kategóriásat, de kevesebbet vásárolnak.

A magyarok az utóbbi fél évben kevesebbet vásároltak a megszokott napi fogyasztási cikkekből, míg az Egyesült Államokban és Európában a fogyasztók inkább úgy spóroltak, hogy az olcsóbb termékeket keresték - mondta Juhász László, a Boston Consulting Group (BCG) tanácsadó cég ügyvezető igazgatója egy csütörtöki sajtótájékoztatón.

A BCG és a GfK Hungária piackutató legfrissebb, közös nemzetközi felmérését ismertetve Juhász László elmondta: a magyar fogyasztók inkább a nem szükséges vagy kevésbé szükséges vásárlások visszafogásával reagálnak a válságra, és a megszokott termékeket - ha ritkábban is, de - megveszik.

Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója elmondta: a GfK háztartáspanel felmérésének eredményei szerint a forgalom volumenében csökkenés figyelhető meg a napi fogyasztási cikkek piacán: az első negyedévben 6,5, a másodikban 3,2 százalékkal kevesebb élelmiszert és háztartási vegyi árut vásároltak a magyar háztartások.

A GfK vezetője elmondta, hogy a komplex fogyasztói bizalmi index mostanra ugyan újra a válság előtti szintre emelkedett, azonban ez egyelőre nem mutatkozik meg a fogyasztói döntésekben, vagyis az emberek nem vásárolnak többet. A fogyasztásban 2009-ben nem várható jelentős bővülés, mivel a háztartások kedvezőtlennek ítélik meg jelenlegi anyagi helyzetüket.

Juhász László kiemelte: a magyar háztartások kevesebbet költenek tartós fogyasztási cikkekre, valamint szabadidős tevékenységekre, de a napi fogyasztási cikkek közül például visszaesett az ásványvizek forgalma is, mivel azt csapvízzel helyettesítik.

Jellemző trend továbbá, hogy a fogyasztók "begubóznak" , egyre több időt töltenek otthonukban, ahol "önellátásra" törekednek, például saját maguk főznek - mondta Juhász László.

Kozák Ákos a magyar fogyasztási szerkezetről elmondta: az még mindig nem a fejlett piacokon megfigyelhető trendekhez igazodik, mivel a háztartások az elköltött jövedelmük több mint negyedét - 26 százalékát - élelmiszerre fordítják, míg szolgáltatásokra és kultúrára ennél jóval kevesebbet költenek.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

A platform jelenleg a legnépszerűbb a fiatalok körében, és amellett, hogy rengeteg időt töltenek el rajta, a megjelenő tartalmak jelentős befolyással vannak a felhasználókra politikailag is. A meghozott törvény arra kényszeríti a kínai vállalatot, hogy amerikai kézbe adja tengerentúli leányvállalatát, ám az államvezetés úgy is dönthet, hogy titkos technológiává nyilvánítja az algoritmust, így viszont 170 millió felhasználó maradhat hoppon.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.25. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Reggel az ázsiai tőzsdéken kedvező hangulatban telt a kereskedés, ezt követően azonban Európában és Amerikában is elfogyott a lendület délutánra a tőzsdéken. Az üzemanyagárakról szóló bejelentést követően is erős a Mol, az olajcég árfolyama  2 százalékos pluszban zárt. Amerikában kis mértékű, vegyes irányú elmozdulás volt látható. Hasonló témákkal is foglalkozunk a május 16-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Regisztráció és jelentkezés itt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×