eur:
394.08
usd:
368.38
bux:
66376.55
2024. április 25. csütörtök Márk
Megváltoztatnák az autók adózási rendszerét a gépjárműimportőrök

Megváltoztatnák az autók adózási rendszerét a gépjárműimportőrök

Van még hová felzárkóznia a magyar autópiacnak, amely a válság előtti szinthez még nem tért vissza - jelezte az InfoRádió Aréna című műsorában Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke. A piaci változásokhoz az adózási rendszert is megváltoztatná az egyesület.

A piaci trendek kedvezők, de van még érdemi fejlődési lehetőség a 2017-es javulás után - érzékeltette Erdélyi Péter.

"Magához térőben van az újautó-piac, de majd akkor tér magához, ha még 40-50 százalékot emelkedik, mert a válság előtti utolsó évben 150 ezer feletti új autót értékesítettek" - mondta az ügyvezető elnök, és emlékeztetett arra, hogy a piacot 2003 és 2005 között mesterségesen felfújták, de a 2008-as adatokat már érdemes megcélozni.

"Addigra a finanszírozási konstrukciók visszafogottabbak voltak, a bankok hitelezése átláthatóbb volt, az már nem a finanszírozás miatt felfújt piac volt, egyébként is

egy 150-160 ezres piacnak reálisnak kell lennie Magyarországon,

ha Csehországban, amely hasonló méretű ország, 230 ezernél is több autót adnak el évente" - vélekedett Erdélyi Péter, és beszélt az idei várakozásairól is.

2017-ben húsz százalékot nőtt az újautó-piac, idén 125 ezer autó értékesítését várják, ez hét százalék körüli emelkedés, a kis haszonjárműveknél is remélnek kisebb növekedést, de a nagy haszonjárműveknél viszont visszaesést prognosztizálnak.  Megjegyezte, hogy a válság alatt éppen ez a piac fejlődött, most viszont nincs sofőr a kamionokra, és a vállalatok ezen a részterületen nem tudnak fejleszteni.

Módosítanák az adózási rendszert

A korszerűbb és környezetkímélőbb gépjárművek felé kellene elmozdítani a hazai autópiacot - hangsúlyozta Erdélyi Péter, és nem tartja szerencsésnek a régebbi típusú autók iránti nagy keresletet.

"Ideje lenne, hogy adózási motivációval próbálják arra rávenni az embereket, hogy egy 16-18 éves, pár százezer forintos autó helyett fiatalabbat vegyenek, amely lehet, hogy százezer forinttal drágább.

Az a probléma, hogy a használtautó-importban erősek a szociális szempontok,

el kell dönteni azt, hogy szociálisan tekintünk a közlekedésre, környezetvédelmi vagy közlekedésbiztonsági szempontból. Olyan kompromisszumra kellene jutni, ahol azok az emberek is biztonságos autóhoz tudnak jutni, akiknek kevesebb pénzük van" - mondta Erdélyi Péter.

Az ügyvezető elnök két javaslatot is ismertetett. A teljesítményadó megfordítására tettek javaslatot: akinek megmarad az autója, az a mostani adót fizetné, hogy ne érje hátrány, de amikor az autó tulajdonost vált, vagy külföldről importáják, akkor olyan teljesítményadó-rendszerbe kerülne, amelyben

a fiatalabb, alacsonyabb károsanyag-kobocsátású autók adóznak kevesebbet.

A másik, nagyobb javaslatuk a teljes gépjármű-adórendszer megváltoztatását célozza, beleértve az importot, az üzemeltetést, amelyben az autó körnnyezetterhelése a meghatározó. Az adóterhelés nem változna, csak a belső adóstruktúra változna meg azok javára, akiknek a járműve kevesebb káros anyagot bocsát ki. 

Erdélyi Péter szerint elvi fogadókészség van a javaslatukra, és bízik benne, hogy ősszel jogszabályi változások következhetnek.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

A platform jelenleg a legnépszerűbb a fiatalok körében, és amellett, hogy rengeteg időt töltenek el rajta, a megjelenő tartalmak jelentős befolyással vannak a felhasználókra politikailag is. A meghozott törvény arra kényszeríti a kínai vállalatot, hogy amerikai kézbe adja tengerentúli leányvállalatát, ám az államvezetés úgy is dönthet, hogy titkos technológiává nyilvánítja az algoritmust, így viszont 170 millió felhasználó maradhat hoppon.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.25. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Reggel az ázsiai tőzsdéken kedvező hangulatban telt a kereskedés, ezt követően azonban Európában és Amerikában is elfogyott a lendület délutánra a tőzsdéken. Az üzemanyagárakról szóló bejelentést követően is erős a Mol, az olajcég árfolyama  2 százalékos pluszban zárt. Amerikában kis mértékű, vegyes irányú elmozdulás volt látható. Hasonló témákkal is foglalkozunk a május 16-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Regisztráció és jelentkezés itt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×