eur:
394.08
usd:
368.38
bux:
66376.55
2024. április 25. csütörtök Márk
Okkal rettegnek a magyar autósok: tarolni fog a büntetésbomba

Okkal rettegnek a magyar autósok: tarolni fog a büntetésbomba

Elindítja a kormány a személyautókat is idővel bírságoló súlymérő rendszert. Egyesek máris nagyon aggódnak: mit hoz a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer, a TSM?

A túlterhelt autók, kamionok kiszűrése az utakról minden közlekedő számára fontos. A forgalmiban szereplő megengedett össztömegnél nehezebb teherautók, kamionok rongálhatják az úthálózatot, a pozitív felütéssel indító kormányzati közlemény eleje is a „nemzeti útvagyon védelméről” beszél.

Ezen persze "mulat" az átlag magyar autós, majd egy kátyúba hajtva elharapja véletlenül a nyelvét. Ilyen körülmények között mégis különösen indokolt a kormányzat részéről az utak megóvására törekvés – meg persze az is, hogy a beszedett bírságmilliárdokat aztán útfelújításokra költsék - írja a vezess.hu

Az utak védelmén felül azért is jó lehet a túlterhelt járművek kiszűrése, mert ezek könnyebben válhatnak instabillá, erőteljes fékezésnél akár irányíthatatlanná. Ami balesetveszélyes, minden szabálykövető autós érdekében áll az esetek minimalizálása, a túlsúly miatt veszélyesek kizárása a forgalomból.

A személyautók tulajdonosai is aggódhatnak?

A tengelysúlymérés a fuvarozók számára régóta ismert. Ami új lesz a hamarosan startoló TSM-ben, hogy „bármilyen túlterhelt járművel közlekedve bírság kiszabására kell számítani” – írta korábban az NFM. Ez elég egyértelmű fogalmazás a minisztériumtól, azaz

a túlsúlyos személyautók, utánfutók, lakókocsik és egyebek üzemben tartói is fizetnek majd.

Összesen 89 mérőhelyet alakított (jelenleg is alakít) ki a kormányzat az ország számos útján. Ebből 74-et az útdíj-ellenőrzési (UD) rendszerhez tartozó állomások tartószerkezetét használva építettek ki, 13 helyszínen új tartókat állítottak fel, kettő pedig már működő VJT-portálra (változtatható jelzésképű tábla) került. Ezek kamerák, amelyek alá mind a 89 helyen úgynevezett WIM (Weigh In Motion) szenzorokat építettek az útburkolatba, amelyek képesek a mozgó járművek tengelyterhelését és össztömegét meghatározni.

A szenzorok mérnek, a kamerák fényképet készítenek, majd a rendszámfelismerő beazonosítja az ellenőrzött jármű kategóriáját, tengelyszámát, minden lényeges adatát (megengedett össztömeg), még a sebességét is. Pár másodperc alatt kiderül, hogy ki közlekedik szabálytalanul. Őt az eredeti elképzelés szerint vagy megállítják pár száz méterrel arrébb mobil egységek, vagy nem állítja meg senki, ilyenkor a rendszer „az üzembentartó részére küldi ki a bírsághatározatot az objektív felelősség elvének alkalmazásával”.

A kormányzati közlemény szerint éppen ez, a „rendszernek a bírságolást a jármű megállítása nélkül is lehetővé tévő, az objektív felelősség elve alapján működő ága” indul el szeptember 19-én.

Célkeresztben a lakókocsik?

Többen vásároltak különböző lakókocsit használtan, és használták is rendszeresen, mígnem a TSM felébresztette a kíváncsiságot: valóban annyi a vontatmány súlya, mint amennyi a forgalmiban szerepel? A vezess.hu egyik olvasójának az okmányirodában találomra írtak be súlyadatot a forgalmijába, mert nem volt semmilyen hiteles leírásuk a lakókocsiról.

Hivatalos önsúlyként 750 kiló szerepel a papírjában, megengedett össztömegként 820 kiló, miközben a mérleg szerint a valódi súlya 910 kiló. „Úgy, hogy benne sincs az elősátor, a ponyva és a sátorvasak. Eszerint ha tök üresen húzom, máris megbírságolnak, mondván, hogy túlterhelt?” – kérdezi a férfi. Rögtön hozzáteszi, lakókocsis berkekben sokan aggódnak, mert az ő problémája egyáltalán nem egyedi.

Állítása szerint a nagy méretű, 5-5,5 méteres luxuslakókocsik tulajdonosai közül egyesek eleve a valósnál kisebb számot írattak be a forgalmiba az 1500-2000 kilós járművük súlyadójának mérséklése érdekében. Plusz azért, mert ezeket erős, szintén nagy méretű, rendre 2000 kiló körüli terepjárókkal húzzák, ami így együtt – valós súlyt számolva – már 3,5 tonna fölött van.

A kormány szerint a fuvarozók versenyegyenlőségét is javítja a TSM: a túlsúllyal nagyobb haszonnal közlekedtetett járművek rontják a jogkövető vállalkozások piaci helyzetét

De kérdéses a tréleresek sorsa is, sőt, ennél egyszerűbb esetek kifutása sem világos. Egy példa: mi lesz, ha egy átlagos kisautóban öt túlsúlyos felnőtt utazik, és a súlyukkal a jármű össztömege már meghaladja a megengedettet? A felkészülési időszak után jön a bírság?

Lesz valamennyi tolerancia a rendszerben, mint mondjuk a traffipaxoknál? Egyáltalán: mennyit kell majd fizetni? Rengeteg a kérdés nem sokkal az indulás előtt, ezek közül tucatnyit küldtünk a minisztériumnak, nyilván a tervezett bírságösszegekre is rákérdeztünk. Amint megjönnek a válaszok, részletesebben írunk a rendszerről.

Valószínűleg a bírságok összege érdekli a legtöbb autóst, ezzel kapcsolatban májusban ezt válaszolták a Vezessnek: „A jelenleg hatályos, 30-500 ezer forintos bírságtételeket a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm.rendelet rögzíti. A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer kialakításával párhuzamosan zajlik a járművek tengelyterhelésére és össztömegére vonatkozó jogszabályok átdolgozása, a jövőbeli összegekről ezért pontos tájékoztatás jelenleg még nem adható. A bírságok a kisebb súlyú jogsértések esetében valamelyest növekedhetnek, a nagyobb mértékű jogsértések tekintetében azonban nem várható érdemi változás.”

Címlapról ajánljuk
Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

A platform jelenleg a legnépszerűbb a fiatalok körében, és amellett, hogy rengeteg időt töltenek el rajta, a megjelenő tartalmak jelentős befolyással vannak a felhasználókra politikailag is. A meghozott törvény arra kényszeríti a kínai vállalatot, hogy amerikai kézbe adja tengerentúli leányvállalatát, ám az államvezetés úgy is dönthet, hogy titkos technológiává nyilvánítja az algoritmust, így viszont 170 millió felhasználó maradhat hoppon.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.25. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Reggel az ázsiai tőzsdéken kedvező hangulatban telt a kereskedés, ezt követően azonban Európában és Amerikában is elfogyott a lendület délutánra a tőzsdéken. Az üzemanyagárakról szóló bejelentést követően is erős a Mol, az olajcég árfolyama  2 százalékos pluszban zárt. Amerikában kis mértékű, vegyes irányú elmozdulás volt látható. Hasonló témákkal is foglalkozunk a május 16-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Regisztráció és jelentkezés itt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×